Pirellis mjuka och supermjuka däck till Kanadas Grand Prix

Den mjuka gummiblandningen av Pirelli P Zero – med gul dekor – samt den supermjuka med röd märkning är de däck som nominerats till Kanadas Grand Prix i Montreal. Alltså samma däckkombination som i förra VM-tävlingen i Monte Carlo och i likhet med Monacos GP körs helgens tävling också på en stadsbana.

Skillnaden är att delar av Circuit Gilles Villeneuve är permanent tävlingsbana och att medelhastigheten är rejält högre i Kanada. Vädret är dessutom ofta skiftande och asfalten hal, något som många kända F1-förare fått känna på under åren när de hamnat i muren vid utgången till start- och målrakan, den s k ”wall of champions”. Andra faktorer som påverkar däcken är bromszonerna, banan kräver hårda inbromsningar och värmen från bromsskivorna brukar gå ut i däcken. Årets nya bromssystem med brake-by-wire-teknik är dock annorlunda och kan ge andra effekter. Banmarkeringarna – curbs – i kurvorna är också relativt höga i Montreal och däcken måste tåla stora påfrestningar när bilarna kör över dessa.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Vi väntar oss att däcken kommer jobbas mycket hårdare i Kanada jämfört med Monaco. Mer energi och större krafter går igenom konstruktionen tack vare de högre hastigheterna. Detta bör leda till maximalt mekaniskt grepp, något som verkligen behövs på den här banan. Greppet förbättras mycket under helgens gång och vi vet att bilarna ofta sladdar mycket här, förmodligen ännu mer i år med minskad downforce. Detta kommer leda till stora påfrestningar på däcken men vi förväntar oss ändå att vi har kontroll på slitage och greppförlust under helgen, trots att vi använder de två mjukaste däcken i sortimentet. Kanadas GP brukar vara ett oförutsägbart race där strategierna spelar avgörande roll, speciellt med den höga risken för säkerhetsbil. Som vi såg i Monaco är val av rätt taktik när möjligheterna infinner sig ett vinnande koncept på annorlunda banor, Kanadas GP är ett perfekt exempel på detta. Historiskt sett är risken för regn rätt stor, här gäller det att kunna bedöma exakt när det är dags att byta mellan torr- och regndäck, ibland utan att ha tillgång till relevant data om träningspassen körts på torrt.”

Jean Alesi, Pirellis förarkonsult: ”Montreal är verkligen en speciell och ovanlig bana, med höga snitthastigheter och en intressant mix mellan stadsbana och permanent anläggning. Som förare är det viktigast att hålla bakdäcken i bästa möjliga kondition. Här finns inga riktigt långa kurvor, så påfrestningarna på däcken är mest i längsled, alltså när man accelererar och bromsar. Du måste vara väldigt försiktig när du ger gas, annars kör du slut på bakdäcken och får dessutom problem under bromsning. Banan är inte speciellt krävande för föraren, men man måste hålla hög koncentration i bromszonerna, speciellt i chikanen innan depån, där den berömda ”wall of champions” väntar. Personligen kommer jag alltid minnas Kanadas GP för min seger 1995, min enda F1-vinst, på min födelsedag och med det legendariska numret 27 på bilen, samma som Gilles Villeneuve. Känslan var obeskrivlig.”

Banan ur däcksynpunkt

Acceleration och bromsning är de två nyckelfaktorerna som påverkar däcken i Montreal. Årets bilar med högre vridmoment och minskad downforce gör att banan blir ännu tuffare att bemästra. Största risken är hjulspinn med överhettning av bakdäcken som följd. Sena inbromsningar med låsta hjul kan medföra bromsplattor, men designen av 2014 års däck har minskat risken för detta problem.

Bilarna brukar köras med låg downforce för att maximera topphastigheten som ligger på över 300 km/h på rakorna. Baksidan med detta är förstås minskat aerodynamiskt grepp i kurvorna, med sladdande bilar som följd. De blir då mer beroende av mekaniskt grepp från däcken.

Det supermjuka däcket arbetar som bäst under lägre temperaturer och ger därför optimal prestanda även vid kallare väder. Den mjuka gummiblandningen är konstruerad för högre arbetstemperatur och tuffare banor. Vädret i Montreal kan variera och har flera gånger medfört att racet stoppats. Kanadas GP 2011, Pirellis första i Montreal efter comebacken, blev också den längsta VM-tävlingen i F1-historien efter att den avbrutits flera gånger.

En av de största utmaningarna för däcken är att underlaget består av olika asfalt på olika ställen på banan, något som ger skiftande greppnivåer. Däcket måste kunna jämna ut skillnaderna i grepp och leverera så optimalt fäste som möjligt.

Sebastian Vettel vann för Red Bull förra året efter att ha startat från pole position. Han segrade efter en tvåstoppare (supersoft-medium-medium) och använde dessutom intermediatedäcket i ett blött kval. Pirelli har i år valt den mjuka gummiblandningen istället för medium, men 2014 års gummiblandningar är något hårdare än föregångarna.

Mer information från Montreal och de unika påfrestningar som banan utsätter däcken för finns på en ny animerad video från Pirelli. Den är fri för användning i media och laddas hem här.

Nyheter kring F1 och annan info från Pirelli hittar du på vår webbplats

• Motorsport