Microsoft och PlayAd Media Group (PMG) ingår samarbetsavtal för distribution av webb-tv i Microsofts plattformar via MSN.

Microsoft och PlayAdskriver ett 3-årigt webb-tv-avtal som inkluderar rättigheter i alla nordiska marknader med Sverige först ut. Genom PlayAds plattform för syndikerad webb-tv, YouPlay, kommer MSN få tillgång till videoinnehåll från hela nätverket samt från PlayAds innehållspartners AFP, Paris Mode, Getty Images, Worlds Sports, Anagram, Look´n´cook m fl.

Microsofts innehålls- och informationstjänster består i dag av konsumentstartsidan MSN.se, förinstallerade appar i både Windows 8 och Windows 10 samt Windows Phone och innehåll i Microsoft Edge, den nya webbläsaren i Windows 10. Tjänsterna är navet i Microsofts online-erbjudande till konsumenter och syftet är att informera, engagera och underhålla. Utöver Skype, Outlook.com, Office 365 och OneDrive, samt utvalda tredjepartstjänster som Facebook och Twitter som integrerats i MSN.se, så kommer innehållet från flera samarbetspartners bland annat Metro, Veckans Affärer, Vagabond och Teknikens Värld.

Samarbetet med PlayAd möjliggör nu för MSN att publicera syndikerat innehåll från anslutna publicister i YouPlay-nätverket, som t ex LRF Media, NWT, VF, Nyheter24, Affärsvärlden, Allt för Föräldrar m fl samt från PlayAds innehållspartners och därigenom stärka sitt innehållserbjudande och hitta ytterligare intäkter.

-Genom PlayAds webb-tv-plattform YouPlay får MSN tillgång till teknik och ett stort bibliotek av rörligt premiuminnehåll, vilket ligger helt i linje med vår satsning när det kommer till rörligt material. Innehåll inom nyheter, nöje, sport med mera är precis vad våra besökare vill konsumera, säger Rickard Berthold, ansvarig för affärsutveckling och partnerskap på MSN i Sverige.

Avtalet omfattar Norden och först ut är Sverige. Därefter har de övriga nordiska länderna möjlighet att koppla på YouPlay och ta del av det befintliga premiuminnehållet som finns tillgängligt i plattformen.

-Samarbetet med Microsoft och deras inträde som publicist i YouPlay känns verkligen spännande. Det stärker oss i syndikeringsarbetet. Speciellt då Microsoft som kanal har en bred målgrupp och stor räckvidd som driver mycket trafik. Det innebär att våra publicister i nätverket nu får ännu större möjlighet att nå ut med sitt innehåll till en större publik och därmed ytterligare öka sina intäkter, säger Jonna Strandberg nordisk chef för YouPlay på PlayAd.

YouPlay har ca 150 publicister i sitt nätverk och kan idag erbjuda marknaden ca 1,5 miljoner startade strömmar per vecka.

MSN.se når 2,8 miljoner unika besökare varje vecka och är en av Sverige mest besökta webbplatser. MSN globalt har varje månad över 450 miljoner besökare i 54 länder. Alla tjänster är molnbaserade och mobilanpassade för att leverera innehåll och tjänster till användare – oavsett enhet, oavsett plats.
MSN har skrivit innehållssavtal med fler än 1 000 svenska och internationella publicister över hela världen och kombinerar detta med tjänster från Microsoft och externa aktörer.

Kontaktpersoner PlayAd Media Group (PMG)

Jonna Strandberg
Nordic Director YouPlay
070 559 41 61, jonna.strandberg@playad.se

Tom Sundvik,
Marketing Director,
070 888 86 33, tom.sundvik@playad.se

Kontaktpersoner Microsoft

Rickard Berthold
073 408 32 39, rickardb@microsoft.com

• microsoft

PlayAd Media Group (PMG) är ett digitalt mediebolag med en helhetslösning för online video.

PMG lanserade ett av Sveriges första videoannonsformat i februari 2009. Genom den egenutvecklade tekniska plattformen Ad10 erbjuds flera olika annonsprodukter, AdPlay (video-in-banner) och YouPlay (video-in-stream). Via Nordens största premiumnätverk av siter når PMG idag över 17 miljoner unika besökare i veckan och med en innehållskatalog med över 100 000 videoklipp från ledande innehållsproducenter samt med en egen nordisk säljorganisation är PMG idag ledande innehållsleverantör inom premium online video.

Förutom distribution, innehåll och annonsförsäljning erbjuds också digital kampanjproduktion, kampanjplanering, optimering, hosting, rapportering samt mätningar och uppföljningar.

PMG har också utvecklat en syndikerad webb-tv-plattform, YouPlay, där den tekniska plattformen gör det möjligt för publicister att dela med sig av och publicera eget innehåll. PMG samarbetar idag t ex med innehållsleverantörer som AFP, Getty Images och World Sports samt de flesta produktionsbolagen, ledande publicister som MSN, Metro, Nyheter24, Bonnier Publications och lokala mediehus m fl, samt har även samarbete med några av världens ledande teknikleverantörer såsom Amazon och Brightcove m fl. Bolaget har för närvarande cirka 45 medarbetare i Sverige, Norge, Finland och Danmark. www.playad.se