Alexei Grinevski - Nytt år och nya möjligheter

Nu går vi in i 2016 vilket innebär åtskilliga nya möjligheter för branschen.
I årets första utgåva av Dagens Media kunde man läsa om några intressanta insikter från PlayAds marknadsundersökning, som vi gjort tillsammans med analysföretaget Inizio. Vi vill ta tillfälle i akt och fördjupa oss lite i de slutsatser som tidningen tog fram.

Totalt sett kan man konstatera att tittandet på rörligt online fortsätter slå rekord, både i tittartid och räckvidd. Det betyder att svenskarna blir allt mer vana att titta på video online, de gör det oftare samtidigt som tittarsessionerna blir längre. Vår undersökning visar att den genomsnittliga tittartiden på rörligt online ökar med sex minuter till 39 minuter per dag, parallellt med att konsumtionen av linjär tv minskar med fyra minuter per dag till 55 minuter. Fortsätter utvecklingen i den takten, så kommer tittande vara lika stor på online och linjärt redan år 2017. Redan idag är det på det viset i målgruppen ”alla 25-44 år”.

Räckvidden för rörligt online ökar likaså, från 37% till 48% daglig räckvidd. Man kan konstatera att idag är det halva Sveriges befolkning som dagligen tittar på någon form av rörlig bild online - på tidningarnas sajter, playtjänster, YouTube, betaltjänster, utländska sajter och sociala nätverk.

Och det är ju en väntad utveckling – det produceras mer och mer innehåll för online plattformar, uppkopplingar blir både snabbare och billigare, bildkvalitén blir bättre, och framför allt inser fler och fler bekvämligheten med att konsumera video på det ”nya sättet” – när det passar och var det passar en att göra det.

Det är lätt att bli exalterad över de fina tillväxttalen för online video, men för en lokal webb-tv aktör gäller det också att se risker och stå väl förberedd för den kraftiga expansionen av online video. Det vi belyser i Dagens Media är att konkurrensen börjar bli stenhård och tittandet håller på att fragmenteras.

Trots att räckvidden för rörligt online ökar totalt sett, så säger vår undersökning att det till exempel är färre människor som upplever att de dagligen tittar på rörligt på tidningarnas sajter. De svenska publicisterna som grupp står fortfarande för den största videoräckvidden online, men den förväntade ökningen i räckvidd uteblev. Det kan förklaras med att de antingen tittar på mer rörligt någon annanstans, eller så konsumerar de tidningarnas innehåll fast på andra plattformar, till exempel sociala medier. Den dagliga räckvidden för TV-kanalernas playtjänster minskar också.

En annan utmaning som blir mer och mer uppenbar är – attityd till reklam. Enligt vår underökning är det ca en tredjedel av befolkningen som inte har någon förståelse till att reklam i webb-tv sammanhang möjliggör produktion och inköp av nya program. Och det här är ju en utmaning för hela branschen. Folk har helt enkelt inte samma tolerans till reklam som man har på TV, den vanan har inte hunnit etableras än. Här gäller det att gå försiktigt fram – viktigt att ha en sund balans mellan reklamtid och redaktionellt tid, anpassa budskapet och reklamfilmens format till den device som används, tid på dygnet, geografiskt läge, osv. Tänk att på webb-tv är det inte masskommunikation som gäller, utan man visar reklamfilmen till bara en person i taget.

Trots utmaningarna, är möjligheterna oändliga inom online video, och vi på PlayAd är oerhört glada och stolta över att vara med när mediekartan ritas om och ser nu fram emot ett spännande och händelserikt 2016.

• online-tv