PlayAd Media Group och Stella Pictures i kungligt samarbete

PlayAd och Stella Pictures ingår samarbetsavtal för distribution av kungligt videoinnehåll i YouPlay, PlayAds videoplattform för nordisk syndikerad webb-tv.

Stella Pictures är en internationell bildbyrå som startades 2004 med inriktning på kungligt, nöje, kändisar, sport, nyheter och illustrationsbilder från hela världen. Bildbyrån representerar ett stort antal internationella byråer och har ett omfattande nätverk av svenska och utländska fotografer som bevakar de senaste kungliga händelserna.

Stella Pictures är mitt uppe i en stor digital satsning med fokus på rörligt innehåll kring kungligt och kändisnyheter. Det nordiska samarbetet med PlayAd skapar möjligheter för Stella Pictures att syndikera sitt exklusiva kungliga och kändisinnehåll till samtliga publicister i YouPlays nätverk och därmed nå ut till en stor publik.

- Stella Pictures bevakar i första hand våra Skandinaviska Kungligheter, i vardag, på resa och till fest, men också nöjeslivet i våra storstäder med galor, vimmel och kändisintervjuer. Vi ser att intresset och nyfikenheten på den här typen av video är stort och växer konstant. Därför tror vi mycket på samarbetet med YouPlay som kommer att göra klippen tillgängliga för en stor publik till glädje för alla parter, berättar Leif Althin VD Stella Pictures.

Publicisterna I YouPlay-nätverket har redan kunnat få ta del av klipp från ABBAs reunion på Tyrol, Prinsparet på Idrottsgalan, Kronprinsessan Victoria besöker skola mm. Klippen har hittills publicierats av Svensk Damtidning, MSN:s sajter i Norden, News55, Skånska Dagbladet och NWT och har fått väldigt bra respons från tittarna.

- Samarbetet med Stella Pictures stärker YouPlays innehållserbjudande och syndikeringsarbete ytterligare. Vi kan nu erbjuda våra publicister i nätverket ett premiuminnehåll i en mycket eftertraktad genre, som både kan driva trafik, se till att besökarna stannar längre på sajterna samt ger ökade intäktsmöjligheter, säger Sabinije von Gaffke, Head of Content på YouPlay.

- Vi är väldigt glada över Stella Pictures inträde som ny innehållsleverantör i YouPlay. Innehållet är eftertraktat och tilltalar våra publicister med hela Norden som räckvidd, avslutar Jonna Strandberg, Nordenchef för YouPlay på PlayAd.

OM STELLA PICTURES

Stella Pictures är en internationell bildbyrå med huvudkontor i Stockholm och lokalkontor i Oslo. Byrån startades 2004 av Leif Althin och Toni Sica med inriktning på kungligt, nöje, kändisar, sport och nyheter. Stella Pictures har i tillägg till egen produktion av bilder och video i Sverige och Norge ett världsomfattande nätverk av fotografer och bildbyråer för distribution till media i Norden. Sedan 2015 producerar Stella Pictures även 360-bilder och VR-produktioner för bl.a. Slottet i samarbete med Spinview AB.

Kontaktpersoner PlayAd Media Group (PMG):

Jonna Strandberg, Nordic Director YouPlay, PMG, 070 559 41 61, jonna.strandberg@playad.se

Sabinije von Gaffke, Head of Content, PMG, 070 850 44 82, sabinije@playad.se

Tom Sundvik, Marketing Director, PMG, 070 888 86 33 tom.sundvik@playad.se

Kontaktpersoner Stella Pictures:

Leif Ahltin, VD, Stella Pictures, 070 394 11 18, leif.ahltin@stellapicures.se

• stellapictures
  • youplay
  • online-tv

PlayAd Media Group (PMG) är ett digitalt mediebolag med en helhetslösning för online video.

PMG lanserade ett av Sveriges första videoannonsformat i februari 2009. Genom den egenutvecklade tekniska plattformen Ad10 erbjuds flera olika annonsprodukter, AdPlay (video-in-banner) och YouPlay (video-in-stream). Via Nordens största premiumnätverk av siter når PMG idag över 17 miljoner unika besökare i veckan och med en innehållskatalog med över 100 000 videoklipp från ledande innehållsproducenter samt med en egen nordisk säljorganisation är PMG idag ledande innehållsleverantör inom premium online video.

Förutom distribution, innehåll och annonsförsäljning erbjuds också digital kampanjproduktion, kampanjplanering, optimering, hosting, rapportering samt mätningar och uppföljningar.

PMG har också utvecklat en syndikerad online-tv-plattform, YouPlay, där den tekniska plattformen gör det möjligt för publicister att dela med sig av och publicera eget innehåll. PMG samarbetar idag t ex med innehållsleverantörer som AFP, Getty Images och World Sports samt de flesta produktionsbolagen, ledande publicister som MSN, Metro, Nyheter24, Bonnier Publications och lokala mediehus m fl, samt har även samarbete med några av världens ledande teknikleverantörer såsom Amazon och Brightcove m fl. Bolaget har för närvarande cirka 45 medarbetare i Sverige, Norge, Finland och Danmark. www.playad.se