Nu blir elbilsresor verklighet

De laddbara fordonen är på frammarsch. De flesta större biltillverkarna har minst en laddbar bilmodell i sitt utbud, och fler planeras. Det pratas inte längre kring om det blir en elbilsboom, utan när den blir av. Samtidigt lyser laddinfrastrukturen i Sverige med sin frånvaro och senast kunde man läsa om hur elbilssemestrar slutade i panik och räckviddsångest. Projektet Elfordonsoffensiven, som delfinansierats av Energimyndigheten, vill nu visa att problemfria elbilsresor är möjliga genom att bygga ut laddinfrastrukturen i de fyra medverkande städerna.

Elfordonsoffensiven är ett fyraårigt projekt som nu är inne på sitt sista år. Under projektets gång har flera studier genomförts. Med erfarenhet och resultat från dessa studier i ryggsäcken bygger nu de fyra städerna Gävle, Västerås, Ludvika och Falun ut laddinfrastrukturen i snabb takt. High Voltage Valley i Ludvika var först ut med att bygga Dalarnas första snabbladdningsstation redan för två år sedan som nu kompletteras med ett antal destinationsladdare i centrum och vid tågstationens pendlarparkering. I Västerås var Mälarenergi tidigt ute med både destinations- och snabbladdare. Även dessa kompletteras nu med ytterligare ett antal destinationsladdare i Västerås och dess ytterområden. I Falun med omnejd har Falu Energi & Vatten etablerat ett flertal destinationsladdare och snabbladdare. Innan årsskiftet kompletteras dessa med ytterligare två snabbladdare och fler destinationsladdare. Gävle Energi har nyligen kompletterat sina första laddstationer med snabbladdare vid Gavlehov Arena.” Totalt finns ett 20-tal publika laddstationer enligt EU-standard i dessa fyra regioner vilket gör elbilsresan enkel och smidig.

”Det är viktigt för oss att visa att vi vill ligga i framkant vad gäller framtidens transporter. Vi tror på en elektrifiering av Sveriges fordonsflotta och vill visa att det går lika bra med elbil” säger Olle Johansson, VD på Power Circle som leder projektet.

En av de studier som Power Circle gjort inom ramen för Elfordonsoffensiven visar att 50 % av de tillfrågade överväger att köpa elbil om laddmöjligheter finns tillgängligt vid de parkeringsplatser där man normalt parkerar, exempelvis pendlarparkeringar och shoppingcentrum. Resultaten visar också att plats samt underhåll för laddstationen är mycket viktig. En laddstation enligt EU-standard som fungerar utan problem vid en attraktiv parkeringsplats med möjligheter till shopping, fika eller mat under tiden som bilen laddar är receptet till en hög beläggningsgrad.

Moderna publika laddstationer som medlemmar i Elfordonsoffensiven uppfört:

FALUN:

• Postenparkeringen
  • Kajenparkeringen
  • Ica Maxi (snabbladdare)
  • Falu Gruva (planerad)
  • Sundborns kraftstation (planerad)
  • Enviken (snabbladdare)
  • Lugnet
  • Falu Energi & Vatten huvudkontor (snabbladdare)
  • Resecentrum (planerad)
  • Nybroparkeringen (planerad)