Remissyttrande Fi2012/1465

Svenska Riskkapitalföreningen (SVCA) har beretts möjlighet att lämna synpunkter på Finansdepartementets förslag till nya skatteregler för vissa delägare i riskkapitalfonder.

Sammanfattning

Förslaget innebär en skärpt beskattning i förhållande till vad som gäller idag. Förslaget tydliggör samtidigt vilka skatteregler som gäller. Utan ett sådant tydliggörande finns det risk att den osäkerhet som för närvarande råder, genom Skatteverkets särskilda tolkning av nuvarande svenska skatteregler, leder till en minskad tillgång av riskkapital i Sverige. SVCA tillstyrker därför att förslaget genomförs.

Inledning

Personer som är delägare i eller indirekt har investerat i aktier eller andra finansiella instrument som har givits ut av Förvaltaren/General partnern av en riskkapitalfond får en indirekt rätt att erhålla del av den särskilda vinstandel (carried interest) som en sådan Förvaltare typiskt sett har avtalsenlig rätt till. Delägarnas avkastning på dessa investeringar utgör såväl civilrättsligt som skatterättsligt normalt utdelning, men kan också tillgodogöras genom försäljning av andelarna i Förvaltaren och utgör då en kapitalvinst. Eftersom det är fråga om avkastning på onoterade värdepapper beskattas utdelning och kapitalvinst med 25 (i vissa fall 30) procent.

Skatteverkets nya regeltolkning och agerande leder till stor osäkerhet på marknaden. Skatteverkets syn på de kommersiella drivkrafterna bakom dessa sedan flera decennier internationellt etablerade strukturer är unik i ett internationellt perspektiv, då man gör en alldeles egen tolkning om vem som är Förvaltare av riskkapitalfonden. Denna osäkerhet påverkar potentiella investerare och deras intresse att i framtiden investera riskkapital i Sverige. Det är därför utomordentligt viktigt att nu långsiktigt tydliggöra hur värdepapper, direkt eller indirekt utgivna av en Förvaltare till en riskkapitalfond, ska beskattas samt slå fast att begreppet Förvaltare ska bestämmas enligt internationellt vedertagna normer med vägledning av direktivet avseende Förvaltare av Alternativa Investeringsfonder (det s.k. AIFM-direktivet).

En jämförelse med hur avkastning som grundas på särskild vinstdelning beskattas i några andra länder inom EU visar följande:

Schweiz 0-22%

USA 15% (finns förslag om att höja till max 35 %)

Holland 25%

Norge 28%

Finland 28%

Storbritannien 28%

Tyskland 30%

Frankrike 30%

Danmark 56%

Som framgår ligger beskattningen generellt mellan 25 och 30 procent. Endast Danmark har en högre beskattning. Detta beror på att Danmark häromåret utvidgade sin CFC-lagstiftning till att i vissa fall omfatta ägarandelar utgivna av Förvaltare till riskkapitalfonder.

Det kan konstateras att i de länder där avkastning eller vinst som, direkt eller indirekt, härrör från särskild vinstandel inte beskattas på samma sätt som kapitalinkomst har beskattningen reglerats genom särskild framåtriktad lagstiftning.

Föreslagna lagregler

Enligt Finansdepartementets förslag ska nya regler införas i ett särskilt kapitel, 57 a kap. IL, och inte i det befintliga regelsystemet i 57 kap. IL.

SVCA konstaterar att det finns vissa skillnader mellan Finansdepartementets förslag och nuvarande regler i 57 kap. IL.

• Tillämpningen av 57 kap. IL bygger på att den skattskyldige i betydande omfattning är verksam i ett bolag i vilket direkt eller indirekt aktieinnehav finns. Reglerna i 57 a kap. IL föreslås vara tillämpliga oavsett graden av aktivitet
  • Beräkning av det s.k. kapitalbeskattade utrymmet görs med utgångspunkt i ett gränsbelopp. Utdelning och kapitalvinst motsvarande gränsbeloppet beskattas med 20 %. Enligt Finansdepartementets förslag finns det inte någon möjlighet att tillgodoräkna sig något gränsbelopp, vilket leder till att avkastning på den enskildes investering helt eller delvis kan beskattas som inkomst av tjänst.
  • Enligt reglerna i 57 kap. IL anses aktier i ett fåmansbolag vara kvalificerade under en tid av 5 år efter det att verksamheten har avslutats. Förslaget i 57 a kap. IL innebär en karenstid på 10 år, även det en väsentlig skärpning.

SVCA anser inte att det finns några skäl som motiverar dessa skillnader i grundläggande delar av förslaget.

Kommentarer till allmänmotiveringen

SVCA vill även påpeka att några formuleringar i allmänmotiveringen inte är korrekta.

I den beskrivning som lämnas på sid. 38 ff anges bl.a. att det är nyckelpersonernas rådgivningsföretag som sätter ihop ett rådgivningsteam med egna anställda som aktivt ska arbeta med förvärv, förädling och avyttring av portföljföretag. I rådgivningsföretaget finns kompetens om portföljföretagen och den lokala marknaden. Det är riktigt att rådgivningsföretaget normalt arbetar kontinuerligt med portföljbolagen. Avgörande för förädling m.m. av portföljbolaget är dock bolagets ledning och styrelse. Ledamöterna i styrelsen är ofta kvalificerade personer med lång erfarenhet. Det är dessa personer som tillsammans med portföljbolagets ledning är avgörande för utvecklingen av portföljbolaget.

På sid. 39 i promemorian anges att de formella besluten i fonden delegeras till Förvaltaren/General Partner. Eftersom det endast är Förvaltaren/General Partner som lagligen kan vara Förvaltare av fonden och därmed fatta alla beslut är beskrivningen inte riktig. På några ställen i allmänmotiveringen anges också att den särskilda vinstandelen utgör en ersättning från fonden. Den särskilda vinstandelen är dock något som följer av bestämmelsen om vinstdelning i ett bolagsavtal och är inte en ersättning från fonden.

I promemorian står på sid. 56 att i ett kapitalföretag har delägaren vanligtvis bara tillskjutit en begränsad del eget kapital i företaget. Det sägs vidare att huvuddelen av kapitalet består av upparbetade vinstmedel som återinvesteras i nya fonder. Det kan vara en riktig beskrivning för vissa delägare. För andra stämmer den inte, särskilt inte när en person investerar i en riskkapitalfond för första gången. Det belopp som då ska investeras uppgår inte sällan till betydande belopp.

Avslutning

Avslutningsvis menar SVCA att Finansdepartementets förslag bör genomföras, med undantag av de tillägg som skiljer sig från nuvarande regler i 57 kap. IL, trots att förslaget skulle innebära en skärpt beskattning för branschen. Skälet är att man därmed skulle råda bot på den osäkerhet som råder på området och därmed påverka potentiella investerare och deras benägenhet att i framtiden investera i riskkapitalfonder i positiv riktning. Detta är viktigt då riskkapitalfonders investeringar utgör en viktig del av svenskt näringsliv. Under 2010 arbetade 180 000 personer i Sverige i riskkapitalägda bolag och totalt omsatte svenska riskkapitalägda bolag 250 miljarder kronor. 85 procent av kapitalet för att finansiera dessa bolag kom från investerare utanför Sverige.