Remissyttrande Fi2012/3572 Skatteincitament för forskning och utveckling SOU 2012:66

Svenska Riskkapitalföreningen (SVCA) är branschföreningen för aktörer på den svenska riskkapitalmarknaden. Riskkapital är en aktiv ägarform och fungerar som en katalysator för tillväxt i svensk ekonomi. SVCA företräder företag som direkt eller indirekt investerar i onoterade bolag dvs såväl institutionella investerare som svenska förvaltare av sk riskkapitalfonder samt svenska investeringsrådgivare till utländska förvaltare (gemensamt kallade "investerande medlemmar"). Det bör även noteras att det som i dagligt tal refereras till som riskkapitalfonder i huvudsak utgörs av förhandlade saminvesteringsarrangemang organiserade i form av svenska kommanditbolag, engelska eller andra utländska limited partnerships och svenska aktiebolag.

Cirka 700 svenska bolag är riskkapitalägda och dessa sysselsätter sammanlagt 850 000 personer varav cirka 180 000 arbetar i Sverige. Det motsvarar 7 procent av de anställda i den privata sektorn i Sverige. De svenska riskkapitalägda bolagen omsätter 250 Mdr kronor. SVCA har 126 investerande medlemmar samt pensionsfonder och andra som investerar i riskkapitalfonder samt cirka 100 associerade medlemmar. Av SVCA:s medlemmar är närmare 50 privatpersoner som investerar i tillväxtbolag så kallade affärsänglar, därutöver 17 affärsängelnätverk. Uppskattningsvis förvaltas upp mot 500 miljarder kronor sammalagt i sk riskkapitalfondermed fokus på den svenska marknaden.

Inledning

Merparten av de innovationer som leder till tillväxt och sysselsättning görs av privata entreprenörer. Graden av entreprenörskap är hög i Sverige men kommersialiseringen och internationaliseringen av innovationer är för låg. Det görs för få privata investeringar inom exempelvis life science- och miljötekniksektorn. SVCA delar därför kommitténs uppfattning att det ur ett samhällsekonomiskt perspektiv kan finnas skäl för en subvention av FoU även om tidigare erfarenheter från 1973 - 1983 av stöd till FoU inte har varit så positiva. Tidigare FoU-stöd gav inte några större effekter i form av ökad FoU-verksamhet, tvärtom fanns indikationer på att det dåvarande avdraget snarare har fungerat som en skattesubvention till FoU-intensiva företag än som en verklig stimulans till ökad FoU-verksamhet.

Företagsskatteutredningens slutsats är att FoU är kunskap som inte kan isoleras till det företag som har FoU-verksamhet utan kunskapen överförs till andra delar av samhället och näringslivet. Problemet, enligt Företagsskatteutredningen, ligger i att det företag som står för kostnaden för FoU inte kan tillgodogöra sig hela avkastningen av FoU-investeringen. Vidare framhåller utredningen att finansieringskostnaderna för riskfyllda investeringar i nya företag är för hög. Utredningen anser att de resurser som i dag satsas på FoU blir för låga i relation till vad som är samhällsekonomiskt optimalt.

Avsnitt 6. Nedsättning av arbetsgivaravgifter för personer som arbetar med forskning och utveckling

SVCA tillstyrker förslaget till konstruktion av skattereduktionen dvs att skatteincitamentet bör ges i form av en nedsättning av sociala avgifter för FoU-verksamhet. SVCA anser att sociala avgifter som underlag för ett FoU-stöd är att föredra då sociala avgifter betalas av alla företag oavsett om de går med vinst eller inte. Effekten blir att tillväxtbolag omfattas av subventionen vilket är positivt. SVCA tillstyrker förslaget att stödet ska avgränsas till FoU-verksamhet med kommersiellt syfte. Vidare anser SVCA att Företagsskatte-utredningens förslag, om att maximal nedsättning skall ges med 10 procent av avgiftsunderlaget dock högst med 230 000 kr per koncern och månad är positivt då det ger större effekt på små och medelstora företag.