Examensarbete inom “Explainable AI” och ”Natural Language Processing” (NLP)

Examensarbete inom “Explainable AI” och ”Natural Language Processing” (NLP)

Jin Hu har genomfört sitt examensarbete hos oss på Seavus i Stockholm under våren. Hennes uppsats har handlat om “Explainable AI” med fokus på NLP.

Hur kom du i kontakt med Seavus?

Jag letade efter uppsatsämnen för mitt exjobb under november förra året och såg ett intressant examensarbete från Seavus Stockholm upplagt på KTH:s exjobbsportal. Jag skickade in min ansökan och efter intervjuer blev jag erbjuden att göra examensarbetet.

Vilken utbildning går du?

Jag är en masterstudent från EIT Digital Master school som är ett gemensamt masterprogram inom IT bland 20 universitet i Europa. Studenterna ges möjlighet att välja två länder för att genomföra sin utbildning och efter examen kan de få dubbel examen inom Technologi och diplom inom affärsinnovation. Jag studerar ”Cloud Computing” och ”Service Track”. Mitt första år var jag på TU i Berlin och nu mitt andra år på KTH i Stockholm.

Beskriv kortfattat vad du har jobbat med under ditt examensarbete?

Min uppsats handlar om ”Explainable AI”. Det finns många underområden inom detta ämne så jag valde att fokusera på metoder för NLP (Natural Language Processing) och målgruppen är utvecklare som har en bakgrund inom ML/AI. Jag jobbar med hur man förklarar resultat från BiLSTM – CRF modell för ”Name Entity recognition” (NER) problem.

Vad var den största utmaningen inom projektet?

Den största utmaningen var att jag inte hittade arbeten för att förklara eller känna igen namn- igenkänning. Nuvarande metoder används mest för problem med enstaka ord, medan resultatet från en NER-modell är en sekvens. Så det finns en del arbete med att ändra de nuvarande metoderna och anpassa dem till den specifika uppgiften (NER).

Vad har du för planer/drömmar inför framtiden?

Efter examen hoppas jag att jag kan hitta ett jobb som datortekniker/maskinutvecklare i Stockholm. Att arbeta med data är utmanande och intressant, och Stockholm är en trevlig stad med innovativ och inkluderande kultur. Det vore trevligt om jag kan arbeta med detta i Stockholm.

Reijo, Silander, ansvarig för R&D på Seavus i Stockholm. Kan du berätta om på vilket sätt Seavus kommer tillämpa detta?

Analysmodellen som Jin tagit fram kommer vi att föra in och tillämpa för att vässa analysdelen av hur de neurala nätverken viktar information i de AI lösningar som vi bygger åt kunder. På så vis får vi tidig indikation bland annat att AI designen håller.

Namn: Jin Hu

Född år: 1994

Intressen: Jag gillar att resa och att titta på film. Jag har rest en del till europeiska länder under mina ledigheter och mellan kurser.

Kuriosa: Jag har även varit redaktör för ett tv-program under min tid som student.

------------------------------------------------------------

Missa inte vårt kvällsevent AI- från liten kod till stor resurs, 4 oktober kl. 17:30 i Stockholm.
Länk för att registrera dig här!

------------------------------------------------------------

Frågor kring examensarbeten hos oss?

Är du intresserad av att göra examensarbete hos Seavus under 2019, hör av dig till Reijo Silander, ansvarig för R&D Seavus Stockholm, reijo.silander@seavus.clom eller på telefon. 0733-72 83 08.