Möt odlare och lokala matproducenter i Bromölla

Möt odlare och lokala matproducenter i Bromölla

Imorgon tisdag bjuder Smaka på Skåne in till provsmakning, inspiration och möjlighet att träffa lokala odlare och producenter i Bromölla.
– Vi ligger mitt i Sveriges skafferi och har många produkter som odlas inpå knuten, säger Thomas Andersson, butikschef Maxi Ica Stormarknad Bromölla.

Färsk sparris, nyskuren sallad, svenska äpplen året runt och förädlade läckerheter från närodlade råvaror. Sedan Smaka på Skånes satsning tog fart för två år sedan har det skånska mathantverket utvecklats och fått genomslagskraft i många butiker runt om i Skåne. Med fokus på att lyfta det skånska mathantverket utformades konceptet "Smaka på Skåne – närproducerat och noga utvalt" av Livsmedelsakademin och ett nätverk av lokalt engagerade handlare.

– Vi erbjuder en marknadsplats för goda produkter av bra kvalitet och på så sätt skapas arbetstillfällen i vår närregion. Flera av våra produkter odlas på platser kunderna passerar på väg till butiken. Det skapar en stark relation, säger Thomas Andersson som dagligen möter kundernas förtjusning
i sin butik.

– Vår salladsodlare ligger granne med vår butik. Att han skär salladen på morgonen, levererar till oss inom en timme ger kunderna upplevelsen av sallad lika färsk som om de gått ut i sina egna trädgårdar.

Imorgon, tisdagen den 21 maj, inleds årets kampanj på Maxi Ica Stormarknad i Bromölla.

Då butiken även har västra Blekinge inom närområdet kommer verksamhetsledare för Centrum för Livsmedelsutveckling (CLUK) Cissi Lingerud att vara på plats kl 14:00 för att berätta om hur de inspirerats av Smaka på Skåne.

Från måndagen den 27 maj och en vecka framåt fortsätter Smaka på Skånes satsning att synas och möta såväl kunder som odlare och producenter.

Ett flertal butiker runt om i Skåne kommer att bjuda in till provsmakning, guidning och inspiration.

För mer information, kontakta gärna: Jannie Vestergaard, verksamhetsledare, Smaka på Skåne 0727-34 85 44, jannie.vestergaard@livsmedelsakademin.se

Anna Eklund, ansvarig för butikskonceptet ”Smaka på Skåne – Närproducerat och noga
utvalt”
0709-56 84 75, anna.eklund@livsmedelsakademin.se

Om Livsmedelsakademin
Livsmedelsakademin är det självklara navet i ett av Europas mest intressanta livsmedelskluster. Inom Livsmedelsakademin arbetar livsmedels-, måltids- och förpackningsnäringarna, handeln, universitet och högskolor, myndigheter och lantbrukets organisationer sida vid sida för att utveckla livsmedelsnäringen. Livsmedelsakademin bidrar till skapandet av mötesplatser, nätverk och projekt som underlättar dialog och förnyelse och höjer innovations- och konkurrenskraften i hela livsmedelsbranschen. Vår verksamhet är organiserad i det övergripande området Samverkan & Framtid och de fem verksamhetsområdena Innovation & Entreprenörskap, Jobb &´Karriär, Måltidsglädje, Smaka på Skåne och Livsmedelsförpackningar. Livsmedelsakademin skapar framtidens livsmedels- och måltidsnäring. Läs mer på www.livsmedelsakademin.se.

Om Smaka på Skåne
Smaka på Skåne är en satsning på att göra Skåne till en kulinarisk frontregion genom utveckling av småskalig matproduktion och kulinarisk turism. Läs mer på www.smakapaskane.se