PRESSINBJUDAN Till den öppna delen av Skånes Livsmedelsakademis årsstämma

NÄR?           Onsdagen den 16 mars kl 14.00-15.30
VAR?           Kvarteret St Gertrud, Östergatan i Malmö. Sal: Salsom, 2 vån
OSA:            16 mars till press@livsmedelsakademin.se

År 2010 var ett innehållsrikt och framgångsrikt år för oss. Under eftermiddagen lyfter vi fram olika och spännande delar av det vi gör för att utveckla det sydsvenska livsmedelsklustret.

Vi levererar tillväxt och innovation

• Under året organiserade vi oss i fem olika verksamhetsområden och
    mer än 40 nätverksträffar avhölls under året i våra olika nätverk.
  • Skånes Livsmedelsakademi var den drivande kraften bakom 25 företagsetableringar inom livsmedelsnäringen 2007‑2009. Vi har starkt fokus på nya tjänster och livsmedelsprodukter med mervärde.
  • Skånes Livsmedelsakademins traineeprogram startades. Med 800 sökande till 8 platser.
  • Vårt livsmedelskluster växte med nya partners och medlemmar.
  • Flera internationella utbyten startades med bl a Sydkorea, Chile, Kina och flera länder i Europa.
  • Ett flertal forskningsrapporter bl a gällande Innovativ upphandling, förpackningsdesign för närodlade livsmedel, Ekologiskt vs. närodlat publicerades.
  • Vårt senast tillkomna verksamhetsområde är Smaka På Skåne, ett stort 3-årigt projekt för att utveckla den småskaliga livsmedelsnäringen. Genom marknadsföring, förpackningsdesign, logistik och distribution blir tillgången på lokalproducerade produkter större i handeln.

14.00        Året med Skånes Livsmedelsakademi
                  Lotta Törner, VD Skånes  Livsmedelsakademi

Mat för äldre – bättre mat och nya affärsmöjligheter
                  Hans Knutsson, Skånes Livsmedelsakademi

Möt också:
                  Peter J Skogström, krögare

Catharina Byström, socialt ansvarig samordnare Vellinge Kommun

Thomas Drejing, krögare, matutvecklare

Nyttiga bin skapar nya hälsoprodukter
                Alejandra Vasquez och Tobias Olofsson,  ConCellea AB

Skåne - ett medialt matlandskap
                 Håkan Jönsson, Skånes Livsmedelsakademi
                 I boken ”Skåne, mat och media”  ger flera forskare olika perspektiv på
                 mat och media

15.30         Avslutning och möjlighet till samtal med Lotta Törner

VARMT VÄLKOMMEN!

Skånes Livsmedelsakademi är en samlande kraft för alla som vill utveckla Skåne till ett livsmedelscentrum för Europa. Våra medlemmar och samarbetspartners är företag, organisationer, myndigheter, universitet och högskolor som representerar hela kedjan från jord till bord. Tillsammans arbetar vi, sida vid sida, för att utveckla livsmedelsnäringen. Skånes Livsmedelsakademis verksamhet omfattar bland annat projekt för att höja näringens innovationskraft och insatser för att underlätta rekryteringen av välutbildade medarbetare.