​Storebrand/SPP deltar i FN:s konferens om utvecklingsfinansiering

​Storebrand/SPP deltar i FN:s konferens om utvecklingsfinansiering

Under veckan deltar Storebrand/SPP i FN-konferensen kring utvecklingsfinansiering, Financing for Development (FfD), i Etiopiens huvudstad Addis Abeba.

FN:s konferens om utvecklingsfinansiering hålls i Etiopiens huvudstad Addis Abeba 13-16 juli 2015. Konferensen syftar till att nå konsensus på internationell nivå för att finansiera FN:s nya globala utvecklingsmål  för utvecklingsländerna (Sustainable Development Goals, SDG).

Vid konferensen representeras Sverige av bland annat statsminister Stefan Löfven, finansmarknadsminister Per Bolund, biståndsminister Isabella Lövin och Sidas generaldirektör Charlotte Petri Gornitzka. Bland deltagarna finns även Sarah McPhee, senior advisor för SPP/Storebrand och representanter från bland annat H&M, Volvo och Ericsson som ingår i Sidas nätverk Swedish Leadership for Sustainable Development (SLSD).

För att klara av att finansiera de nya globa utvecklingsmålen är det nödvändigt att hitta och koordinera flera finansieringskällor.

– Det kan verka förvånande, men det är banbrytande att pensionsfonder, NGOs och staten skapar ett systematiskt samarbete för att finansiera en hållbar utveckling i tillväxtländer, säger Sarah McPhee.

Det är en viktig milstolpe att flera länder ansluter sig till metodiken, som är en fortsättning på ett samarbete mellan staten, Sida, AP3, SPP och Folksam.

– Vi pensionsfonder vill gärna vara en del av tillväxtmarknadernas utveckling och vi vill att det ska ske på ett sätt som säkrar en bra miljö med goda förutsättningar för deras befolkning. Samtidigt är vi beroende av biståndsorganisationernas kompetenser och statens garantier för att vi ska våga sätta våra sparares medel i dessa länder, säger Sarah McPhee.