Biodlaren Petter Grubbström satsar på andelsbiodling i Mark.

Andelsodling minskar biodlarens risk när skörden varierar

Årets skörd av honung har varierat kraftigt över landet. I Småland har man kunnat skörda 75 kilo per kupa medan en biodlare i Hälsingland fått 20 kilo.
Ett sätt att klara av svängningarna beroende på klimat och väder är att låta kunderna köpa andelar i en bikupa. Ett upplägg som varit mycket populärt hos Petter Grubbström i Mark, Västergötland.

– Jag kan bygga upp en biodling utan att ta lika stor risk, menar Petter. Och så slipper jag åka runt på marknader och behöver inte hålla ett lager. Jag får allt sålt vid skörd och mina kunder får färsk honung direkt från kupan – jättesmidigt. Blir det ett dåligt honungsår så har jag säkrat min inkomst, andelsägarna får ju det som finns oavsett skördens storlek.

Biodling första steget mot ett liv närmare naturen
Årets skörd har varierat stort över landet. I Grubbströms bigårdar har det varit lite under snittet i området, cirka 20 kilo per kupa.
Familjen bor i lägenhet i Mark men Petter har lyckats bygga upp sina bigårdar runt om i kommunen. Nu letar familjen hus på landet eller en liten gård.
– Det började med att vi längtade till landet och då föreslog min sambo att vi skulle börja med biodling. Sen blev jag fast! Det blir bara roligare och roligare.

Andelar ger bra försäljning
Gensvaret hos kunderna har varit stort, idag finns det 20 andelsägare. Nästa år satsar Petter på en hel bigård till andelar:
– Jag säljer nu all min honung genom den här kanalen och får mejl och telefonsamtal varje vecka om fler som vill ha andelar. Folk vill ha närproducerad honung och blir glada när de kan bidra till lokal odling och pollinering.

Kontakten med kunderna ökar kunskapen om bina
Petter som är ute och berättar mycket om bin och biodling i olika sammanhang tycker också att andelsodling ger bra möjligheter att sprida kunskap.
– När mina andelsägare hämtar sin honung brukar jag fråga om de vill följa med och titta på bina, och de vill nästan alla. Då kan man bland annat visa dem skillnaden mellan getingar och bin, det är den absolut vanligaste frågan jag får när jag föreläser. Folk är rädda för bin helt i onödan. Själv odlar han bin av sorterna Buckfast och Ligustica med ursprung i området.

I framtiden vill han gärna slunga mer sortspecifik honung.
– I år har det blivit lindhonung, den är fantastiskt god och mycket uppskattad bland mina andelskunder.

Sommaren 2018 har varit speciell även här.
– Maskros och hallon var de enda blommorna som började blomma något sånär normalt. Rallarrosen började blomma samtidigt som hallonen, redan i början på juni blommade banvallen lilla med rallarros. Linden blommade en månad före sin vanliga tid.

Petter sitter i styrelsen för Borås biodlarförening som har hela hundra biodlare. Han tänker själv satsa på Marks kommun.
– Här finns inga andra större biodlare så jag satsar på att hitta mina kunder här.

Han är också medlem i föreningen Svenska Bin.
– Mina kunder gillar verkligen märket med det lilla biet som visar att det är svensk honung. Jag tycker det är jättebra att föreningen skapar ett så kraftfullt intresse för oss biodlare.

-----------------------

Honungsskörden i Sverige 2018
Årets torra sommar har gett större skillnader i skörd än tidigare och det blir svårare och svårare att slå fast vad som är en normal skörd.
Svenska Bins medlemmar ser väldigt olika resultat. Allt från rekordskörd i Småland till att bina i några samhällen svultit ihjäl på Öland.

Sjukdomsangrepp från varroa och amerikansk yngelröta kan decimera samhällena på vissa håll medan god tillväxt hos andra odlare kan leda till många nya avläggare och fler samhällen.

I mitten av september har de flesta invintrat sina bin. Den sista dragväxten brukar vara ljung.

Antalet biodlare i Sverige ökar stadigt sedan 2009 – en positiv utveckling. Idag importerar vi i Sverige hälften av den honung vi konsumerar.

Svenska Bins medlemmar

Vill du veta mer om honungsskörden lokalt? Kontakta Svenska Bin för information om biodlare.

--------------------------

Andelsägare i Grubbström bigårdar får
– 1/10 av honungsskörden
– möjlighet att göra ett studiebesök till bikupan. (skyddsdräkter finns att låna)