Fler kvinnor i växande biodlarbransch

Fler kvinnor i växande biodlarbransch

Under biodlarkonferensen i Skövde 6–8 februari träffades nära 200 odlare från hela landet. Efter många år med manlig dominans i branschen ser man nu en tydlig ökning av antalet kvinnor inom svensk biodling. Sedan 2003 har siffran stigit från 13 till 25 procent. 40 procent av de som väljer att börja med biodling är idag kvinnor.*

Intresset för biodling ökar både i städerna, där odlingen på tak och gårdar har blivit mycket populär, och på landsbygden. Nystartade föreningen Svenska Bin vill lyfta behovet av ökad pollinering i Sverige och donerade under konferensen en bikupa till Skövde stad.

De nio medlemsföretagen och organisationerna sprider kunskap om att våra inhemska bin är livsviktiga för svensk livsmedelsförsörjning och natur. Den svenska honungen bidrar till att finansiera pollineringen.
– För att säkra vårt framtida behov av pollinering behöver antalet bisamhällen fördubblas, säger Lotta Fabricius Kristiansen, projektledare för Svenska Bin.

Lotta menar att föreningen Svenska Bin är viktig för att säkra framtiden för svensk biodling.
– Genom att samarbeta kan vi lyfta hela näringen och se till att det blir fler biodlare i Sverige.
Mycket positivt är därför att biodlandet ökar bland kvinnor, unga och folk i städerna.

Gästföreläsaren Margaret Ginman på Bee Farmers association, berättade om en explosionsartad medlemsökning bland Storbritanniens biodlare.

Marita Delvert, biodlare och ordförande i Sveriges Biodlares Riksorganisation/SBR, har varit med och grundat Svenska Bin.
– Honungsbin är de pollinatörer vi människor på kort sikt har lättast att påverka. Vi som odlar bin är viktiga kuggar i en stor naturlig ekonomi. Fler och fler bönder och odlare inser också nyttan av pollineringstjänster. Och precis som kor, får eller höns är bina husdjur som behöver nogrann skötsel och god vård.

Trakten runt Skövde är rik på biodlare.
– Fler och fler vill veta var deras honung kommer ifrån. Vi märker en ökad efterfrågan på lokal honung från både konsumenter och detaljhandel, säger Kristina Sandberg från Västgötahonung, som består av 40-talet biodlare mellan Västkusten, Vänern och Vättern.
– Våra bin bidrar på ett konkret sätt till större skördar här i bygden.

– Vi vill bidra till att ge biodlingen den status den förtjänar genom att öka kunskapen om bin och honung. Utan bina minskar skörden av bär, frukt och raps – man räknar med att så mycket som var tredje tugga vi äter är beroende av pollinatörer. Jordbruksverket har räknat fram att värdet av binas pollinering enbart av de odlade grödorna är 260–466 miljoner kronor per år, säger Thomas Dahl, ordförande i Biodlingsföretagarna/BF, som arrangerat konferensen.

Bikupan som skänks till Skövde stad av föreningen Svenska Bin kommer i juni-juli att ha cirka 50.000 innevånare och kan leverera 35 kilo honung under kommande sommarsäsong.

*Siffrorna hämtade från Sveriges Biodlares riksförbunds medlemsregister.

Länkar:

-------------------------------------------------------------

Svenska Bin består idag av Västgötahonung, Biodlingsföretagarna, Sveriges Biodlares Riksförbund, Svensk Honungsförädling, BeeUrban, Svenskt Sigill, Bimäster, Gårdshonung och Svensk Landskapshonung. Föreningen arbetar under parollen Pollinera mera. Läs mer på www.svenskabin.se

Bildtext:

Marita Delvert, Sveriges biodlares riksförbund, Keiko Schönberg, Gårdshonung, Lotta Fabricius Kristiansen, Svenska Bin, Kristina Sandberg Västgötahonung, Anna Hansson biodlare i Höör, Sofia Pettersson på Svensk honungsförädling, Lina Norell på Linas och Binas med dottern Iris framför kupan som under biodlarkonferensen 6–8 februari donerades av Svenska Bin till Skövde stad.

Foto: Anna Lind Lewin

Kontakter: