Den första honungen har skattats! Foto: Anna Lind Lewin.

Primörhonungen är här!

After Work Honey
Årets första svenska primörhonung är här. Kom till 19glas bar & matsal och smaka på årets allra första skattning av det flytande guldet. Barmenyn går i primörhonungens tecken och får sällskap av passande viner. Primörhonungen bär smak av försommarblom så som slån, hagtorn, maskros och ryssgubbe.

After Work Honey 19glas bar & matsal måndag 19 juni kl. 17–19.

På plats finns biodlaren och biexperten Lotta Fabricius Kristiansen med årets första primörhonung i sällskap av med några av sina honungsbin. Fotograf Johanna Ekmark visar nytagna foton från Lottas bisamhällen.

Adress: 19glas, Stora Nygatan 19, Gamla Stan, Stockholm.

Obs! Media hälsas välkommen kl 16:30, anmäl ditt intresse till ulla.tillgren(at)utillgren.se, 070-588 08 53.

Primörhonungen som serveras på 19glas kommer från Lotta Fabricius Kristiansens  bisamhällen i Kyrkhamn i Hässelby, Haga i Solna och de Sigill- och KRAV certifierade bigårdarna i Tjällmo i Östergötland. Lotta har tilldelats Gastronomiska Akademiens diplom för sina framstående insatser för biodling och honung och är även projektledare för organisationen Svenska Bin som marknadsför svensk honung och sprider kunskap om binas viktiga pollineringsarbete.

Primörhonung är den allra första honungen som på försommaren skattas (eller skördas) från bikupan. Den har en kraftfull och tydlig smak av den växt eller blomma som bina hämtat sin nektar ifrån. Färsk honung kan innehålla levande nyttiga mjölksyrabakterier.

Flytande honung under sommaren
I Sverige håller sig honungen i regel flytande någon månad efter skörd, och börjar sedan kristallisera till fast. Detta beror på att vår svenska flora och den nektar som våra växter ger generellt har en lägre halt av fruktsocker än druvsocker, som är de vanligaste sockerarterna i honung.

Foto: Johanna Ekmark

Bina är livsviktiga pollinatörer
Var tredje tugga vi äter är beroende av pollinering. Äpplen, raps, plommon, jordgubbar, blåbär och hallon behöver alla binas pollineringstjänster. När bina besöker blommorna för att samla nektar flyttar de pollen mellan blommorna och hjälper växterna att bilda frukter och frön. Bönder och odlare som har bin i närheten av sina fält får oftast större skördar samt bättre och saftigare frukter och bär.

”Alla världens bin utför ett viktigt arbete med att pollinera vår mat. Men bara svenska bin kan pollinera maten här i landet. I slutändan motiveras ett högre pris med att de svenska bina utför en tjänst för svensk natur och våra odlare och bönder. Vårt budskap är ”välj svensk honung, pollinera mera”. Idag kommer bara hälften av honungen som säljs i Sverige från svenska marker, säger Lotta Fabricius Kristiansen som även driver företaget Apinordica ihop med sin man Preben. De har ett 70-tal bisamhällen i Tjällmo, Östergötland samt en visningsbigård i Kyrkhamn, Hässelby. Lotta sköter även om Kronprinsessparets bisamhällen på Haga.

Exempel på olika sorters honung från maj till september:

- Försommarhonung: Maskros, blåbär, lingon, fruktträd, bärbuskar och höstoljeväxter.

- HögsommarhonungVåroljeväxter, hallon, klöver, hjortron (norra Sverige), mjölkört, tistel, lusern, åkerböna, lind och backtimjan.

- Hösthonung: Skogshonung/bladhonung och ljung.

Så förvarar du honungen bäst:
Om du vill hålla den flytande, stoppa mindre mängder i frysen. Där är det så kallt att kristallisationen avstannar. Men se upp, den sätter igång igen när du tar ut honungen i rumstemperatur. Annars är 18–20 graders rumstemperatur eller skafferi en bra förvaring.

Hur slungas honung?
Biodlare använder slungor av olika modeller som centrifugerar honungen ur ramarna med vaxkakor. Sedan rinner honungen ner i en trumma och tappas efter silning på burkar eller i större lagringskärl.

Arbetet med att samla honung
Ett arbetsbi lever bara fem till sex veckor och under den tiden arbetar det nästan oavbrutet. En kupa ger 30–50 kilo honung per år. Under sämre år med mycket regn och blåst stannar bina inne i kupan och äter av sina lager och då minskar skörden. Även år med torka ger sämre skördar, då blommorna inte ger någon nektar om det är för torrt.

Fakta: Svenska Bin, www.svenskabin.se