Erika Comasco, Uppsala, får 100 000 kronor för sin forskning om genetik av förlossningsdepression

För att uppmuntra yngre forskare delar Läkaresällskapet bland annat ut Pris för bästa projekt-ansökan, 100 000 kronor. Pristagaren utses av Forskningsdelegationen som väljer bland de drygt 500 ansökningar om projektbidrag som kommer till SLS varje år.

Erika Comasco, Institutionen för Neurovetenskap, Uppsala universitet, får årets pris för bästa projektansökan för projektet ”Genetik av förlossningsdepression”.

-”Min forskning undersöker vilken roll gener och miljö spelar för psykisk ohälsa på individnivå med ett tvärvetenskapligt angreppssätt. Tyngdpunkten ligger på individer i specifika faser i livet (t.ex. under och efter graviditet), i utsatta situationer (t.ex. vid inducerad abort) och på betydelsen av köns-skillnader för sannolikheten att utveckla depressions- och ångestsyndrom. Projektet ”Genetik vid förlossningsdepression” är inriktat på biologiska faktorer av betydelse för kvinnors psykiska hälsa där förändringar i könshormoner och kortisolaxelns hormoner relateras till genetiska fynd, psykiatriska symtom och hjärnavbildningsfynd,” säger Erika Comasco.

Priset delas ut vid Medicinska riksstämman, den 5 december på Waterfron Congress Centre i Stockholm. Pristagaren gör samtidigt en kortfattad presentation av sin forskning.

Mer information om priset och prisutdelningen lämnas av ordförande i SLS forskningsdelegation Håkan Billig, 070-884 09 76.

Mer om Erika Comascos forskning finns på www.neuro.uu.se/research/neuropsychopharmacology/, och om samarbetspartners professor Inger Sundström-Poromaa och docent Alkistis Skalkidous forskning, Institutionen för kvinnors och barns hälsa, Uppsala Universitet, på www.kbh.uu.se/Forskning/Reproduktiv_halsa/

Mer information om Medicinska riksstämman finns på www.riksstamman.se

Svenska Läkaresällskapet är läkarkårens vetenskapliga organisation och arbetar för en förbättrad hälso- och sjukvård för dagens och morgondagens patienter. Vi är en politiskt och fackligt obunden ideell förening med cirka 12 500 medlemmar. Vi arrangerar konferenser, seminarier och debatter. För möten över specialitetsgränderna arrangerar vi sedan 1943 den Medicinska riksstämman; 2013 hålls den den 5-6 december på Waterfront Congress Centre i centrala Stockholm. Mer information hittar du på www.sls.se eller www.riksstamman.se