Feta rubriker ger förenklad bild – miljöfaktorers inverkan på hälsan, studerar forskarna rätt samband?

Hur många dör i Sverige på grund partiklar i luften, hur många liv sparade trängselskatten i Stockholm, vilka konsekvenser får Förbifart Stockholm, och hur många drabbas av allt fler värmeböljor? Detta är frågor som Bertil Forsberg, professor i miljömedicin vid Umeå universitet, och årets Lennanderföreläsare, tillsammans med sin forskargrupp vill hitta svaren på.

– Epidemiologiska studier används för att beskriva hur exempelvis bilavgaser, vägdamm och marknära ozon påverkar morbiditet och mortalitet på kort och lång sikt, säger Bertil Forsberg. Denna typ av samband bygger oftast på att olika platser eller olika perioder står för skillnaden i exponering när risker jämförs. Mer sällan kan egentliga interventioner studeras.

”Miljöfaktorers inverkan på människors hälsa – kvantifieringar och hälsokonsekvens-beräkningar” kallas årets Lennanderföreläsning som professor Bertil Forsberg, Umeå universitet, håller på Läkaresällskapet den 21 april kl 18-19.30.

Vissa av de samband som publiceras blir en sorts ”golden standard” att använda i hälso-konsekvensberäkningar av hur många som drabbas i nuläget eller något framtidsscenario. Men är det alltid rätt samband? frågar sig Bertil Forsberg.

På liknande sätt som med smog-episoder studeras hur extremt väder, särskilt värmeböljor, påverkar dödligheten. Även här görs olika ansatser att beräkna hur ett framtida varmare klimat kan påverka dödligheten. Bertil Forsberg och hans medarbetare har under många år ägnat sig både åt epidemiologiska studier av miljöfaktorer och tillämpning av sådana resultat för hälsokonsekvensanalyser.

– Vi har försökt svara på frågor som hur många dör i Sverige på grund partiklar i luften, hur många liv trängselskatten i Stockholm sparade, vilka konsekvenser Förbifart Stockholm får, och hur många som drabbas av allt fler värmeböljor, fortsätter Bertil Forsberg.

Feta rubriker och ifrågasättanden ger en förenklad bild. En viktig fråga vid denna typ av beräkningar är att välja rätt antaganden om hur sambanden mellan exponering och risk ser ut, avslutar han.

Föreläsningen belyser kunskapsläget och vilka frågor som forskarna inom området idag brottas med. Fritt inträde, begränsat antal platser. Välkommen!