Hur kan sjukvården förbättras så att alla patienter får en vård präglad av kompetens, etik och ansvarstagande?

Svensk hälso- och sjukvård ska enligt Hälso- och sjukvårdslagen, Riksdagens prioriteringsprinciper och läkaretiken vara utformad så att läkarna kan ta hand om sina patienter på ett kunnigt, etiskt och empatiskt sätt.

Hälso- och sjukvårdens organisation motverkar idag ibland denna målsättning och vården ges inte alltid i överensstämmelse med vare sig läkaretiken eller lagstiftarens intentioner. Detta kan missgynna patienten och det är därför dags att agera! Genom projektet ”En värdefull vård” vill Läkaresällskapet utveckla idéer om hur vården utformas så att läkarna kan ta hand om sina patienter på ett kunnigt, etiskt och empatiskt sätt.

Torsdagen den 28 augusti kl. 18.00–20.00 inbjuder Svenska Läkaresällskapet allmänheten till ett samtal med möjlighet att såväl lyssna till som att ge synpunkter till läkare som jobbar på golvet och som fått nog av marknadisering av hälso- och sjukvården. Som vill förändra och förbättra dagens hälso- och sjukvård. Kom och gör er röst hörd!

Se bifogad inbjudan för programmet. Anmälan senast den 27/8 till jaana.logren@sls.se

Alla välkomna. Fri entré. Begränsat antal platser. Vi bjuder på frukt och dryck.

Svenska Läkaresällskapet är läkarkårens vetenskapliga organisation och arbetar för en förbättrad hälso- och sjukvård för dagens och morgondagens patienter. Vi är en politiskt och fackligt obunden ideell förening med cirka 12 500 medlemmar. Vi arrangerar konferenser, seminarier och debatter. För möten över specialitetsgränderna arrangerar vi sedan 1943 den Medicinska riksstämman; 2014 hålls Riksstämman den 4-5 december i Stockholm. Mer information hittar du på www.sls.se eller www.riksstamman.se