Vad krävs för att vi ska bli bäst i världen på eHälsa?

Vad krävs för att vi ska bli bäst i världen på eHälsa?

Bäst i världen inom e-hälsa med patientens behov i centrum. Det är Regeringens och SKLs, Sveriges Kommuner och Landstings gemensamma vision för svensk e-hälsa, som ska vara uppfylld 2025. Tekniken ska, enligt programförklaringen, underlätta för människor att uppnå ”en god och jämlik hälsa och välfärd”.

Svenska Läkaresällskapets IT-kommitté är en stark röst i debatten om en digitaliserad vård och arrangerar den 16 mars en inspirationsdag i ämnet.

– IT-kommittén brinner för bra IT-lösningar i vården, säger Göran Petersson, ordförande i kommittén. Det är viktigt att vi värnar om att utvecklingen förs framåt på ett vetenskapligt och patientsäkert sätt samtidigt som vi balanserar visionerna med användarperspektivet.

Statssekreterare Agneta Karlsson kommer att presentera Regeringens eHälsoarbete. Framtidens vårdinformationsmiljö, anamnes och journal på distans samt hur hälsoappar kan kvalitetssäkras och hur vi förhåller oss till internetförmedlad behandling på ett evidensbaserat sätt kommer också att diskuteras under dagen.

Medverkande: Mattias Agestam, Mats Artursson, Johanna Berg, Anne Björk, Susanne Bergenbrant Glas, Lovisa Jäderlund Hagstedt, Björn Hansell, Agneta Karlsson, Gunnar Moustgaard, Göran Petersson, Cecilia Svanborg, Pia Venäläinen, Staffan Winter, Martin Wohlin och Lars O Karlsson.

Mötet hålls på Svenska Läkaresällskapet i Stockholm 16 mars kl 9-16.

Mer information: Göran Petersson, 070-944 71 24, goran.petersson@lnu.se