Regeringen vill lagstifta om obligatoriska krav på djurskydd och låg användning av antibiotika vid upphandling. Nivån ska vara jämförbar med den som svenska bönder levererar.

Svenskt Kött välkomnar regeringens besked om skärpta regler vid offentlig upphandling

Idag höll civilminister Ardalan Shekarabi och konsumentminister Per Bolund en pressträff för att berätta om att man inlett ett lagstiftningsarbete för skärpa lagen om offentlig upphandling. Regeringen vill göra det obligatoriskt för alla kommuner, landsting och myndigheter att vid upphandlingar av animaliska livsmedel ställa krav på att produktionen ska ha skett med höga krav på djurskydd och låg grad av användning av antibiotika – precis som i Sverige. Svenskt Kötts vd medverkade på pressträffen.

- Regeringens förslag är något som Svenskt Kött har arbetat för länge. Självklart ska den mat som serveras i skolor, äldreboenden och på sjukhus leva upp till de höga krav på livsmedelproduktion som ställs på våra svenska bönder, säger Elisabet Qvarford, vd Svenskt Kött.

Sedan de nya upphandlingslagarna trädde i kraft har myndigheter fått utökade möjligheter att ställa specifika krav på djurskydd i upphandlingar av livsmedel. Detta görs i ungefär 60 procent av fallen. En kartläggning som Svenskt Kött presenterade för två veckor sedan visar att många kommuner inte ställer de djurskyddskrav som de har möjlighet att göra.

- Svenska skattebetalares pengar bör inte spenderas på livsmedel som samma skattebetalare har valt bort när de själva handlar i matbutiken. Det finns inga ursäkter för att inte servera hållbart producerat kött i våra kommuner, men det kräver politisk prioritering och bättre kravställning, säger Elisabet Qvarford, vd Svenskt Kött.

Regeringen påbörjar nu arbetet med att utreda hur lagstiftningen kan utformas med hänsyn till bland annat EU-lagstiftning och internationella åtaganden.