Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech Industry Foto: Lotta Bergseth, Mobile Stories

Rapport: Svensk edtech ökar igen, unga bolag växer snabbast

Svensk edtech växer igen. Branschorganisationen Swedish Edtech Industrys rapport visar att bolagen ökade med 12% under 2016, där de yngre bolagen står för det mesta av tillväxten, rent procentuellt. De nya bolagen växer med 57%. Dessa siffror bekräftas av Swedish Edtech Industry´s nylanserade site på Nordic Tech List.

"Vi är en stor bransch i tillväxt. I Sverige ligger vi långt fram när det gäller digitalisering av utbildning och vi har många lösningar som efterfrågas på utländska marknader" -Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech Industry.

Förväntad tillväxt och stora investeringar

Siffrorna i rapporten bekräftar den förväntade tillväxten från förra årets rapport och den kommer bara att fortsätta, med de nationella digitala strategierna och intresset för nordisk edtech. Investerare blir allt mer intresserade av de lösningar vi tar fram i Norden, säger Jannie Jeppesen. Enligt data på Nordic Tech list har de tjugo största investeringarna under perioden 2015 till september 2017 ett totalt värde på 370 miljoner kronor.

• De nya bolagens omsättning växer med 57% och antalet anställda ökar med 27% .
  • På totalen ökar omsättningen med 12%.
  • Den genomsnittliga tillväxten på bolagens årsomsättning ligger på strax över 200% (NTL)
  • Antalet nystartade svenskgrundade bolag ökar i år igen och många yngre bolag befinner sig i stark tillväxt.

Men hur stor är branschen i pengar?

Det finns inga siffror på det, det är ett arbete som behöver göras, berättar Jannie. Rapporten visar att de svenskgrundade bolagen omsätter 2,7 miljarder. Men då har vi avgränsat hårt. Inga hårdvaruleverantörer eller utländska dotterbolag är med. Branschen är alltså enorm. Och den kommer bara att växa, den nationella digitala strategin för skolväsendet har inte presenterats än. Samtidigt så är utbildningsteknologi en av de snabbast växande marknaderna globalt. Många svenska bolag går redan på export. Jag tror vi kommer se än mer av det framöver. Våra nystartade bolag tänker globalt direkt.

Strategin har legat i långbänk inne på utbildningsdepartementet. I Skolverkets förslag, som lämnades in i juni 2016, så vill man bland annat se att alla barn och elever från årskurs 1 till och med gymnasiet skall ha tillgång till ett eget digitalt verktyg, som en surfplatta eller en dator. Digitala nationella prov är redan på gång och programmering har skrivits in i kursplanerna. Politisk styrning som givetvis kommer att påverka branschens tillväxt.

Edtech etablerades som begrepp i Sverige 2015. Edtechmarknaden har sedan dess gått från att sättas på kartan till att vara en uppmärksammad bransch i stark tillväxt på bara ett år. I början av 2017 startades Swedish Edtech Industry, en branschorganisation som redan idag har över sjuttio medlemmar. Branschen omfattas av en bredd av tjänster och produkter såsom läromedel, provverktyg, lärplattformar, administrativa system, hårdvara, nätverk, kommunikationslösningar och kompetens.