Norra Hamnens återvinningscentral i Malmö.

Passersystem testas på en av Sysavs återvinningscentraler

Upphandlingen för att hitta ett passersystem till Sysavs 15 återvinningscentraler är klar och ett första test kommer att göras på Norra Hamnens återvinningscentral i Malmö, den 18 juni-5 juli.

– Vi har nyligen avslutat upphandlingen och har skrivit kontrakt med Flintab. De har stor erfarenhet av passersystem på återvinningscentraler och vi ser fram emot att testa detta system. Sedan är planen att passersystemet ska införas på Sysavs samtliga återvinningscentraler i december 2019, säger projektledare Olof Linde.

Passersystem för bättre arbetsmiljö

Även om de flesta besökare sköter sig, utsätts Sysavs medarbetare ibland för hotfulla situationer. Det kan handla om hot och våld samt att det sker stölder på återvinningscentralerna. Sysav vill förbättra arbetsmiljön och inför därför ett passersystem.

– I och med att vi inför ett passersystem kommer det att bli enklare att följa upp sådana händelser. Det känns väldigt bra att vi nu kommit ett steg närmare en tryggare arbetsmiljö för våra medarbetare, berättar Lars Carrick, chef för Återvinningsanläggningar på Sysav.

Det finns också fler vinster med systemet, berättar Lars Carrick vidare.

– Bland annat får vi övergripande statistik som visar besöksflöden och fördelningen över kommungränserna samt att det blir enklare för företag att göra rätt för sig, det vill säga betala för sitt besök.

Så kommer testet på Norra Hamnen att fungera

Testet kommer att ske på Norra Hamnens återvinningscentral i Malmö den 18 juni-5 juli.

Personal kommer att finnas på plats under testet och besökarna uppmanas att ha sitt körkort redo samt vara förberedda på att köer kan uppstå under testet.

Företag betalar för sitt besök som vanligt under testet. När passersystemet införs i december passerar de med kundkort. Läs mer nedan.

Så kommer det att fungera i december 2019

När passersystemet införs på alla återvinningscentraler i december, kommer alla besökare att föra in ett kort i en terminal vid bom innan infart.

• Privatpersoner för in körkort.
  • Företag för in kundkort. Betalning sker sedan mot faktura. Företag kommer också att kunna betala med betalkort vid bom.

Kundkort kommer att kunna beställas i höst. Företag som har kuponger kommer att kunna använda dem tills de är slut. Privatpersoner som saknar körkort eller har utländskt körkort kommer också att kunna beställa ett kundkort. Mer information om detta kommer i höst.

Läs mer på www.sysav.se/atervinningscentral

FAKTA - så funkar ett besök på Sysavs återvinningscentraler

En återvinningscentral är främst till för grovavfall från privatpersoners hushåll. De har betalat sitt besök i förväg via avfallstaxan till sin kommun. Företag ska betala för de flesta typer av avfall.