Nöjda medarbetare i TioHundra

Nöjda medarbetare i TioHundra

Årets medarbetarundersökning i TioHundra AB visar samma positiva resultat som föregående år. Dessutom valde rekordmånga medarbetare att besvara enkäten.

Medarbetarindex, det samlade resultatet för alla frågeområden, är 78. Det är oförändrat jämfört med förra året, men bättre än 2012 och 2013, och högst bland samtliga landstingsägda akutsjukhus i Stockholms län.

85 procent svarade

Svarsfrekvensen, 85 procent, är den bästa någonsin. Jämfört med förra året är det en förbättring med fyra procentenheter.

– Det är mycket glädjande att vi har så hög svarsfrekvens. Det innebär att medarbetarenkäten ger en rättvis bild av hur våra medarbetare upplever sin arbetssituation. Dessutom är det ett kvitto på ett genuint engagemang och en vilja att förbättra sin egen situation och hela TioHundra AB, säger VD Peter Graf.

Årets resultat (2014 års siffror inom parentes)

• Medarbetarindex 78 (78) Det samlade indexet för alla frågeområden
  • Företag 69 (68) Visar hur medarbetarna ser på TioHundra som helhet.
  • Ledning 76 (76) Visar hur medarbetarna ser på VD och sin närmaste chef
  • Grupp 82 (82) Visar hur det fungerar inom den egna arbetsgruppen
  • Situation 79 (80) Visar hur medarbetarna ser på sin egen situation.

Värden över 70 i undersökningen är bra och uttrycker ordentliga styrkor. Värden mellan 50 och 69 är godkänt. Värden under 49 betraktas som svaga och ska åtgärdas.

Allt fler stolta medarbetare

Allt fler medarbetare uppger att de skulle rekommendera arbetsplatsen för andra, och att de är stolta över att arbeta i TioHundra. På minussidan noteras att något fler än förra året upplever stress på jobbet.

– Det är fantastiskt att vi ökat andelen stolta medarbetare som vill rekommendera sin arbetsplats så mycket på två år. Att upplevelsen av stress har ökat något är inte underligt med tanke på att vi haft ett år med kärv ekonomi och ibland utmaningar med att bemanna tjänster, säger VD Peter Graf.

Det här är TioHundra

Vi har en årlig omsättning på 1,5 miljarder och ca 2 500 fast anställda, vilket gör oss till kommunens största arbetsgivare. Våra ägare är Stockholms läns landsting och Norrtälje kommun.