Forskning och jämställdhet i fokus för årets trafikpristagare

Trafiktekniska föreningen delar idag ut priset till årets trafikpristagare vid föreningens årsdagar i Stockholm. Mottagare av priset är Lena Smidfelt Rosqvist, forskningschef på trafikkonsultföretaget Trivector Traffic och ordförande i Nätverket för kvinnor i transportpolitiken.

Trafiktekniska föreningenTrafiktekniska föreningen belönar Lena för ”hennes arbete för att få ett forskningscentrum för kollektivtrafik till Skåne och för hennes engagemang och driv för jämställdhet i vår bransch. Genomgående är hon en av dem som jobbar hårt för att koppla ihop forskning med praktik, vilket ger styrka till frågorna vi jobbar med”.

- Jag känner mig både stolt över och ödmjuk inför att tilldelas priset. Jag har en arbetsplats som ger mig möjligheter, utrymme och tillåtelse att engagera mig i frågor om såväl jämställdhet och hållbar utveckling – som jag tycker är så viktiga. Det är otroligt stimulerande. Att försöka omsätta forskningskunskap och kompetens till praktik är något jag verkligen tycker är viktigt och ett område där jag faktiskt känner att jag emellanåt kan göra skillnad, säger Lena Smidfelt Rosqvist.

Trafikpriset delas ut varje år i samband med Trafiktekniska föreningens årsdagar. Det delas ut till någon person, som arbetat med frågor som främjar föreningens syfte. Bland senare års trafikpristagare finns Leif Jönsson, Dan Firth, Siv Scheele och Christer Hydén.