Ny undersökning skingrar dimmor kring askmolnets effekter

Under åtta dramatiska dagar i april lamslog ett isländskt vulkanutbrott stora delar av den europeiska flygflottan. Konsekvenserna blev omfattande. Idag publiceras resultaten från en undersökning av erfarenheterna från dem som drabbades, direkt eller indirekt.

– Den mest intressanta slutsatsen rör informationens betydelse, säger Lena Smidfelt Rosqvist, forskningsledare på Trivctor Traffic. Den resenär som lätt och snabbt kunde få tag på användbar information hade också lätt för att ändra sina val, samtidigt som toleransen för störningarna ökade. Den enskilde individens handlingskraft, kreativitet och tolerans verkar alltså vara stor, så länge det finns enkel tillgång till adekvat information.

Resultaten ligger i linje med bland annat erfarenheterna från vinterns snökaos.

Här följer en kort sammanfattning av undersökningens resultat. Mer finns på www.trivector.se.

Många också indirekt drabbade
”Min pappa satt fast i kina så jag fick ta hans hund vilket var jobbigt.”
I undersökningen deltog över 2 000 personer. Drygt 900 av dem drabbades direkt i sitt resande, resten påverkades indirekt. 40 procent av de direktpåverkade ställde in sin resa, och lika många planerade om den.

Internet viktigt som infokälla
”Fick ingen kontakt med vår resebyrå – satt i kö i flera timmar”
Ungefär 40 procent fick information om problemen före utresan, och lika många på resmålet före hemresan. Internet spelade en stor roll. Fler än hälften fick informationen om problemen via nätet. Tv och radio var också viktiga infokällor.

Av dem som satt fast på resmålet hade mer än 40 procent svårt att hitta information om sitt resande. För att söka information om hur de skulle ta sig hem använde hälften internet, och två procent tog hjälp av sociala medier som Facebook.

Fler alternativ ger lägre sårbarhet
”Båt till Wales, tåg till London, tåg London-Bryssel, hyrbil Bryssel-Malmö, tåg Malmö-Sthlm”
Tåg var det vanligaste sättet att ersätta flygresan. Många fick använda kombinationer – en person i Moskva använde sju olika färdmedel för att ta sig hem. Ungefär var fjärde uppger att oplanerad samåkning blev en del av lösningen.

Inte bara negativa effekter
”Fick oväntat besök hemma, vilket var helt och hållet positivt!”
Av dem som drabbats privat upplevde mer än hälften det som negativt eller mycket negativt. Några fick en gratissemester och var positiva.

En kris som sådde frön till förändring
”Vi tvingas tänka nytt! Gynnar tåg – fler upptäcker fördelar med andra resesätt. Vi får ökat tryck på att använda telefon/videomöten och kommer vara bättre på att välja dessa metoder när det funkar.”
Mer än 30 procent av de drabbade tror att de i framtiden kommer att välja andra färdmedel i högre grad.  Fler än 60 procent tror att händelsen kommer att påverka synen på transporter – både hos dem själva och hos beslutsfattare.

Mer info
Undersökningen är gjord av konsultföretaget Trivector, och den igår i ett större forskningsprojekt om hur samhället kan anpassa sig till minskad tillgång på billig olja.

Mer information – inklusive hela rapporten och fler citat – finns på www.trivector.se.

Du kan även kontakta någon av dessa:

• Undersökningsledare tekn dr Emeli Adell, 046-38 67 94 (fakta om resandet)
  • Fil dr Inger Linderholm, 046-38 65 31 (fakta om informationsinhämtningen)
  • Forskningsledare tekn dr Lena Smidfelt Rosqvist, 046-38 65 43 (övergripande resonemang och slutsatser)

Vd Trivector Traffic
tel mobil: 0705-98 08 04