Miljözon i Umeå från 1 april 2014

En miljözon i centrala Umeå ska inrättas 1 april 2014. Kommunfullmäktige har ställt sig bakom principen om att inrätta en miljözon.

Efter en tidigare återremiss har tekniska nämnden skrivit fram ett nytt förslag om miljözon.
Den baseras på reglerna i Trafikförordningen och är en lokal trafikföreskrift, som ställer särskilda miljömässiga krav på fordon som definieras som tunga lastbilar och bussar i fordonsregistret (totalvikt över 3,5 ton).

Samma regler överallt
Utformningen av regelverket är densamma för samtliga städer som infört miljözon. För Umeås del är miljözonen en av åtgärderna i det åtgärdsprogram för att uppfylla miljökvalitetsnormen för kvävedioxid, som antogs av fullmäktige 2007.

– Frågan har diskuterats under många år, och att vi nu har nått resultat beror på ett gott samarbete mellan politiker och tjänstemän. Syftet med zonen är att begränsa skadliga effekter av miljöpåverkan, framför allt kvävedioxidutsläpp, säger tekniska nämndens ordförande Lasse Jacobson (V).

Västra Esplanaden ännu undantagen
Zonen omfattar centrala staden (se karta) med undantag av Västra Esplanaden. Staten är än så länge väghållare, och statliga vägar kan enligt Trafikverket inte inkluderas i en miljözon. Umeå kommun har dock med stöd av både Länsstyrelsen och TransportstyreIsen för avsikt att pröva den frågan.

Dispenser
Tekniska nämnden kommer att hantera dispenser, anmälningsärenden för enstaka transporter och andra ärenden knutna till föreskriften om miljözon.

Lennart Holmlund (S)
kommunstyrelsen