Premiär för direktsänd 3D-TV ikväll

Ikväll är det Sverigepremiär för 3D-TV. Viasat direktsänder kvällens stormöte mellan Arsenal och Chelsea i Barclays Premier League i 3D-format.

Kvällens Londonderby bjuder på extra mycket spänning när Arsenal och Chelsea kämpar för att haka på ligans etta Manchester United. Alla svenskar som har en 3D-TV samt Viasats utbud kan se matchen i 3D.

”Vi ser med spänning fram emot kvällen som innebär en milstolpe i Svensk TV-historia. För första gången någonsin kommer vi kunna se en direktsänd fotbollsmatch i 3D-format, och det är oerhört roligt att kunna ge alla våra svenska kunder denna möjlighet” säger Hans Skarplöth, VD Viasat Sverige.

Viasat lanserade 3D-TV tjänsten 16de december, och utöver kvällens fotbollsmatch finns ett antal filmer tillgängliga i videobutiken – däribland ”Det regnar köttbullar”, ”StreetDance 3D” samt ”My bloody Valentine”. Utöver detta kommer matcher från slutspelet av UEFA Champions League visas i 3D.

För att se på 3D TV från Viasat behöver du:

• En 3D-TV och 3D-glasögon (glasögonfri 3D-TV börjar komma)
  • För att se sport i 3D behöver du en box som kan ta emot HD sändningar samt ett abonnemang på film och sportpaketet. När du ska se sport hittar du tjänsten Viasat 3D på plats 45 i EPGn.
  • För att hyra 3D-film från Videobutiken behöver du en inspelningsbar Ondemand-box (Pace 850, 855 och 865).

• premier league
  • 3d-tv
  • viasat 3d

Viasat Broadcasting är det största affärsområdet inom det internationella mediebolaget Modern Times Group MTG AB. Viasat Broadcasting är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum och driver även fri-TV-kanaler i Tjeckien, Ungern, Slovenien, Bulgarien, Makedonien och Ghana, betal-TV-kanaler i Central- & Östeuropa och i USA och en satellit-TV-plattform i Ukraina. MTGs TV-tillgångar når över 125 miljoner människor i 30 länder. MTG är även den största ägaren i Rysslands största oberoende TV-bolag CTC Media (Nasdaq: CTCM), och den största kommersiella radiooperatören i Norden och Baltikum. MTG är noterat på Nasdaq OMX Stockholm.