Yoga och meditation på Internationella Fredsdagen 21 september

Internationella Fredsdagen – gratis yoga och meditation för frid inombords

I morgon, torsdag den 21 september, är det Internationella Fredsdagen. Den är instiftad av FN med en vädjan om ett 24-timmar långt eld upphör och icke-våld – åtminstone en gång om året. Yogobe uppmärksammar dagen med en gratis fredsmeditation online samt projektet Inner Peace, gratis yogaklasser på farsi och arabiska för nyanlända.

Krig är den största tänkbara källan till mänskligt lidande och en bister verklighet för miljoner människor runt om i världen. För att uppmärksamma Internationella Fredsdagen hålls det i över 120 länder runt om i världen yoga för fred denna dag under The Global Mala-project. I år delar tjänsten Yogobe en gratismeditation för fred online, så att så många som möjligt kan delta. Läraren Anna Gordh Humlesjö håller även fredsyoga i Stockholm* till förmån för Läkare Utan Gränser.

Liknande välgörenhetsklasser hålls över hela landet för att samla pengar till organisationer som hjälper på plats och kämpar mot krigets fasor. Det är också en manifestation för att ta hand om oss själva, våra närmaste och vår omvärld. "Fred börjar med frid inombords", sa en av de engagerade lärarna klokt.

Yogobe driver även projektet Inner Peace som ger gratis skräddarsydda klasser mot den depression som följer av posttraumatisk stress. Klasserna finns gratis online på farsi och arabiska. Med i projektet finns Ameer Mehtr, själv flykting som simmade från Turkiet till Grekland 2015. Se filmen om projektet på yogobe.com/innerpeace

Utöver att man fortsätter ge "Inner Peace" gratis till flyktingar på farsi och arabiska ges nu också personal som arbetar för stora välgörenhetsorganisationer gratis yoga, meditation och träning online, då det kan vara svårt att ta hand om sig själv och få en stunds inre frid i ett krigs- eller katastrofområde.

Genom media översvämmas vi av mänskligt lidande från fruktansvärda naturkatastrofer, som de senaste veckorna överskuggat de fasor de stora krigen i världen innebär. Det är dock mindre än två veckor sedan Nordkorea provsprängde kärnvapen och igår kom Trump med hot i FN… Yogobe hoppas att Internationella Fredsdagen uppmärksammas med något hoppfullt som "Inner Peace" som väcker medkänsla, omtanke och visar på vilja till en bättre, mer fredlig värld utan krig och våld.

Varje minut tvingas i genomsnitt 24 människor att lämna sina hem i flykt, enligt UNHCR. Det innebär att över 65 miljoner människor nu är på flykt, vilket är den största siffran någonsin.

Releasen om projeket "Inner Peace" finns att läsa som relaterat material. Den innehåller även mer fakta och siffror om nuläget för flyktingar.

Donationsklasser för Läkare utan gränser med Anna Gordh Humlesjö:

Tors 21 sept, Internationella Fredsdagen

• Kl. 10.00 – Relax, på yogastudion Urban Om
  • Kl. 18.45 – Vinyasa, på yogastudion Yogashakti

Donera även pengar online till Läkare utan gränser här!

För mer information, bilder eller intervjutillfälle, kontakta:

Bianca Barck
PR Manager Yogobe