Smarta pauser under arbetsdagen ger bättre hälsa och fokus.

”Pausa smart” på jobbet – ny lösning som möter den nya lagstiftningen

Många känner nog igen sig i att stirra in i skärmen på jobbet. Att tappa fokus. Då är det dags att ta en paus. Ny lagstiftning för arbetsmiljö visar nu på vikten av återhämtning på arbetet. Yogobe har därför tillsammans med Creo Hälsa utvecklat Pausa Smart – en onlinetjänst som gör det enkelt att ta rörelsepauser under arbetsdagen.

Den moderna arbetsplatsen vet vikten av balans. I den nya lagstiftningen AFS 2015:4* är arbetsbelastning ett nyckelord, liksom återhämtning. Vi har behov av att pausa, skärma av och byta fokus för att hålla oss pigga, alerta och effektiva, samt för att hålla i längden.

Den nya tjänsten Pausa Smart riktar sig till arbetsgivare och ger medarbetare guidning via videor online – till korta pauser under arbetsdagen.

– Att pausa smart kräver inte så mycket av dig. Du behöver inte ha en viss fysisk status och du behöver inte byta om. Du får en enkel guidning online visuellt, men en del sekvenser räcker det att lyssna till, säger Camilla Oldberg på Creo Hälsa.

Under de senaste 50 åren har vårt samhälle förändrats. Stressen har ökat, andelen kroppsarbetande har minskat och medievanorna har förändrats. Allt detta gör att vi numera har stillasittande som livsstil. Den stillasittande livsstilen betyder dock inte att människans fysik har förändrats – våra kroppar påverkas negativt av att vara stilla längre stunder.

– Stillasittande betyder muskulär inaktivitet i de stora muskelgrupperna, men det räcker inte att träna hårt några gånger i veckan för att kompensera. Stillasittandet måste brytas när det pågår och mikropauser på bara några sekunder kan räcka, säger Lisa Flink på Creo Hälsa.

Vi är även uppkopplade, nåbara och tillgängliga dygnet runt, och vi matas konstant med intryck. Genom att ge hjärnan små korta pauser ett par gånger under arbetsdagen ökar förutsättningarna för att vi bättre kan hantera belastningen i vardagen. Vi blir mer avslappnade, och ett avslappnat sinne är dessutom ett mer kreativt sinne.

Pausa Smart har ett brett utbud av sekvenser från rörelse till andning, mindfulness och teambuilding. Sekvenserna är mellan 3-15 minuter långa och passar alla, oavsett om man sitter framför en dator, jobbar som yrkeschaufför eller inom vården. Den enkla lösningen gör att det alltid finns tillgång till en smart paus när man behöver det, via sin mobil, dator eller läsplatta.

Fördelar med Pausa Smart

• Minskar på spänningar i axlar, rygg och nacke
  • Ger ökad energi och fokus
  • Kan motverka och lindra huvudvärk
  • Ökar produktiviteten och kan göra oss mer kreativa
  • Fungerar avstressande och kan göra oss gladare och mer tillfreds

*Den nya arbetsmiljölagstiftningen

Vår psykiska och sociala arbetsmiljö är lika viktig som den fysiska. Den 31 mars 2016 började nya föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4) att gälla. Föreskrifterna är anpassade till dagens arbetsliv och förtydligar vad arbetsgivare och arbetstagare ska göra inom ramen för arbetsmiljöarbetet – det är arbetsgivarens ansvar att arbeta för en bra arbetsmiljö. Arbetsgivare kan tillsammans med skyddsombud och arbetstagare förebygga eller åtgärda förhållanden som ger upphov till arbetsrelaterad stress och få till en fungerande balans mellan krav och resurser.

Om kraven är större än resurserna, kan arbetsgivaren till exempel minska arbetsmängden, ändra prioriteringsordningen och ge möjlighet till återhämtning. Friska organisationer har friskare och mer motiverade medarbetare.

Källa: Arbetsmiljöverket

För mer information och bilder, kontakta

Bianca Barck
PR Manager Yogobe