Den indonesiske landbrugsminister (i midten) ved lanceringen i Malang

Danskledet udviklingsprojekt fører til lancering af den første økologiske ost i Indonesien

Produktionen af den allerførste lokalproducerede økologiske ost blev fejret i Indonesien i denne uge. Osten er det håndgribelige resultat af et udviklingsprojekt mellem dansk landbrugsekspertise og indonesiske partnere for at forbedre den Indonesiske mejerisektor og vise mulighederne inden for økologisk mælkeproduktion.

Malang, Indonesien: Produktionsapparaterne til den første økologiske ost i Indonesien blev startet i denne uge, og osten markerer en milepæl for mejeriproduktionen i landet med 273 millioner indbyggere. Osten produceres af den lokale mikroproducent Mazaraat Artisan Cheese, og med finansiering fra Danida vil projektet bag afsøge potentialet for økologisk mejeriproduktion i landet og øge effektiviteten blandt mælkebønder.

”Det er en glædelig begivenhed at se produktionen starte op. Med en pandemi, lokalt udbrud af mund- og klovsyge samt udfordringer med forsyningskæder har dette projekt været ramt af sin andel af problemer. Men med en stålsat vilje fra de involverede parter, og med stor støtte fra den indonesiske regering, er vi kommet i mål dette meningsfulde projekt, der understreger Arlas forpligtelse til at udvikle fremtidens mejeri og støtte bæredygtighedsarbejde i hele verden”, siger Executive Vice President og ansvarlig for bæredygtighed i Arla, Hanne Søndergaard.

Generaldirektøren i det indonesiske landbrugsministerie, Dr. Nasrullah, deltog i lanceringen og udtaler:

”Dette er et stort øjeblik for den indonesiske mejerisektor og for hele fødevareindustrien. Vi har ambitiøse planer for området, og får at indfri dem skal vi implementere den nyeste viden og de bedste erfaringer, og begge får vi adgang til i projekter som dette. Jeg glæder mig til at følge den positive påvirkning, projektet vil have på vores lokale produktion”, siger han.

Dansk inspiration or landbrugsviden støtter lokale ambitioner
Efter studieture til Danmark i 2018 og 2019, hvor delegationer bestående af repræsentanter fra den indonesiske regering og småbønder fra andelsselskabet KPSP fik indsigt i dansk økologisk mælkeproduktion, blev et formelt samarbejde indgået.

Første skridt i det nyetablerede partnerskab var videndeling og støtte til lokale landmænd i deres skifte fra konventionel til økologisk produktion. Arbejdet blev udført af SEGES Innovation og Innovationscenter for Økologisk Landbrug i stærkt samarbejde med det indonesiske økologiscertificeringsorgan LeSOS, NGO’en Bina Swadaya og KPSP.

”At hjælpe de første småbønder, nogle af dem kun med 3-5 køer, med skiftet fra konventionel til økologisk produktion repræsenterer et stort skridt fremad. Den indonesiske økologicertificering er nødt til at afspejle den lokale kontekst, hvor mange af gårdene findes i landsbyer uden marker omkring staldene, men vi har rammesat de basale retningslinjer inden for økologisk mælkeproduktion i form af dyrevelfærd og foder”, siger Lisbeth Henricksen, innovationsdirektør hos SEGES Innovation.

Efterspørgslen på mejeri i Indonesien er forudset til at stige med seks procent i 2023 og med 80 procent af det nuværende indtag dækket af importerede varer, er der stor lokal interesse for at øge effektiviteten. Dertil kommer, at den indonesiske regering har specifikke mål på økologi, hvor andelen af økologisk fødevareproduktion skal øges fra de nuværende ca. 2 procent til 20 procent i 2024.

”Den danske fødevareklynge er anerkendt og har en lang tradition for at producere økologiske mejeriprodukter af høj kvalitet. I projektet her kombinerer vi den ekspertviden og data, som vi har indsamlet gennem årtier, med lokal markedskendskab og stærk iværksætterånd for at accelerere rejsen mod nationale mål til fordel for hele den indonesiske mejerisektor”, siger chefkonsulent hos Landbrug og Fødevarer, Jeppe Søndergaard Pedersen.

Kvalitetsost skal sætte indonesisk mejeri på verdenskortet
Den økologiskcertificerede mælk fra KPSP forarbejdes af Mazaraat Artisan Cheese på det nye produktionsanlæg i Malang, hvor de omdanner den til den første økologiske ost i landet.

Mælkemængderne er i første omgang små med kun 60 liter per dag, men efter planen skal det øges til 250 liter ved udgangen af året og 6000 liter dagligt i 2026.

Arla, som er verdens største producent af økologiske mejeriprodukter, bidrager med produktionsekspertise og erfaring fra markedsføring af både højkvalitetsoste og det økologiske segment.

”Med en direkte linje fra øgede mælkemængder og -kvalitet på gårdniveau til fremstillingskompetencerne hos Mazaraat Artisan Cheese har dette projekt alle de fornødne komponenter til at kunne lede den videre udvikling af økologisk mejeriproduktion i Indonesien, og vi er stolte af at kunne bidrage med vores ekspertise”, siger landedirektør for Arla i Indonesien, Vytautas Petronis.

Mazaraat Artisan Cheese startede i 2015 med en klar vision om at skabe et marked for special-oste i Indonesien og blive en førende aktør i Sydøstasien, og de er meget tilfredse med resultatet af samarbejdet, som de allerede nu har planer om at udbrede globalt.

”At kunne lancere den første økologiskproducerede ost i Indonesien er noget, vi er enormt stolte af, og det er en fantastisk mulighed for os at være en del af dette projekt. Både som mejeriproducent, hvor vi har lært fra nogle af de bedste i industrien, men også som indonesisk virksomhed, hvor vi nu kan udvikle vores branche og sætte indonesisk mejeri på verdenskortet”, siger Jamie Najmi fra Mazaraat Artisan Cheese.

Osten sælges lokalt på hoteller, caféer og restauranter, og den første eksportaftale er allerede på plads til Singapore.

Faktaboks: Partnerne i projektet
Mælkebønder fra det indonesiske andelsselskab KPSP Setia Kawan skifter fra konventionel til økologisk produktion. Det sker med hjælp fra den indonesiske NGO Bina Swaydaya og det indonesiske økologicertificeringsorgan LeSOS. SEGES Innovation og Innovationscenter for Økologisk Landbrug har bidraget med landbrugsekspertise fra Danmark med støtte fra Landbrug og Fødevarer.

Indolakto, Arla Foods og Mazaraat Artisan Cheese er de kommercielle partnere i projektet, hvor Indolakto har bidraget med bearbejdningen, og Mazaraat Artisan Cheese har skabt det færdige produkt. Arla har støttet med viden om strategi og markedsføring af økologiske og premium produkter.

Projektet er støttet af Udenrigsministeriets Danida Market Development Partnership.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8500 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.