​Ny emballage til skyr indeholder 40 procent mindre plast

​Ny emballage til skyr indeholder 40 procent mindre plast

Hvert år køber forbrugere i Europa 17 millioner bøtter skyr fra Arla Foods. Mejerivirksomheden er nu klar med en ny og mere bæredygtig bøtte til skyr der har 40 procent mindre plast og reducerer CO2-udledningen med 30 procent.

Et af Arlas mest populære produkter, skyr, får nu en ny og mere bæredygtig bøtte. Bøtten er det seneste initiativ i Arlas ambitiøse emballagestrategi og endnu et skridt mod selskabets mål om at producere verdens mest bæredygtige mejeriprodukter.

Hvert år bliver der købt 17 millioner bøtter skyr fra Arla i Europa. De nye bøtter reducerer CO2-udledningen med 30 procent. Det svarer til en årlig reduktion på 440 tons CO2.

”Hos Arla ønsker vi at reducere vores miljøpåvirkning, og bæredygtig emballage er en vigtig del af løsningen. Sidste år anvendte vi bæredygtige materialer til mere end én milliard stykker emballage i hele Europa. Med vores nye skyrbøtter tager vi det næste vigtige skridt ved at minimere anvendelsen af plast og reduceret brugen af fossile materialer,” siger Lise Berg Kildemark, Director of Sustainable Packaging i Arla.

De nye skyrbøtter vil være tilgængelige for forbrugerne på fem af Arlas kernemarkeder i Danmark, Tyskland, Sverige, Storbritannien og Holland.

Mindre plast og mere karton
CO2-reduktionen er primært drevet af betydelig mindre brug af plastik. Hver bøtte indeholder 16 gram mindre plast end den tidligere emballage, og både bøtten og låget er 100 procent genanvendelige. Det sikrer en plastbesparelse på 40 procent svarende til 270 tons plast om året. Den mindre plast er erstattet med karton, der er certificeret fra bæredygtige skovbrug, og påført bøtten så forbrugeren nemt kan adskille og sortere det derhjemme til genanvendelse.

Det er et centralt fokus for Arla at udvikle ny miljøvenlig emballage, der samtidig også lever op til kravene til fødevaresikkerhed og -funktionalitet. Mejeriselskabet arbejder derfor målrettet på at forbedre emballagen til alle sine mejeriprodukter og gøre den mere bæredygtige.

”Det er helt centralt for Arlas emballagestrategi, at vi bruger mindre plast. Vi er hele tiden på udkig efter hvordan vi kan reducere vores CO2-aftryk og gøre vores emballage mere bæredygtig. Og der er ingen tvivl om, at mindre plast er afgørende for at nå dette mål. Vi har derfor et tæt samarbejde med vores leverandører, forskere og kunder om at finde innovative og brugbare løsninger, der minimerer anvendelsen af plast og sikrer mere genanvendelse,” siger Lise Berg Kildemark og fortsætter:

”Den nye bøtte til skyr åbner for nye muligheder. Vi vil i første omgang bruge de nye, mere bæredygtige bøtter i Danmark, Sverige, Tyskland, Storbritannien og Holland, så vi sparer både plast og CO2. Samtidig arbejder vi på, hvordan vi kan bruge bøtterne i andre lande og til andre mejeriprodukter.”

Fakta om den nye bæredygtige spand

• Arlas ét kilos bøtter med skyr vil nu blive solgt med en ny og bæredygtig emballage.
  • Den nye bøtte indeholder 40 procent mindre plast. Det sikrer en samlet årlig besparelse på 270 tons plast.
  • Hver bøtte indeholder 16 gram mindre plast end den tidligere emballage, og både bøtten og låget er 100 procent genanvendelige.
  • En del af plasten erstattes af karton.
  • Bøttens plastkomponenter består af en kartonindpakning fremstillet af FSC-certificeret papir, som er fuldt genanvendelig. Forbrugerne kan nemt fjerne kartonen, så den kan genanvendes.
  • Den certificerede kartonindpakning stammer udelukkende fra bæredygtige skovbrug.
  • Den plast, der anvendes til bøtten, låget og etiketten, er polypropylen.
  • Arla har reduceret fossile emballagematerialer og erstattet dem med bæredygtige materialer.
  • Den nye bøtte sikrer en 30 procent lavere CO2-udledning sammenlignet med den tidligere bøtte. Det svarer til en samlet CO2-reduktion på 440 tons.
  • Den nye bøtte til skyr introduceres nu i Danmark, Sverige, Tyskland, Storbritannien og Holland.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 9.700 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.