Nye strategiske mål frem mod 2017

Nye strategiske mål frem mod 2017

Arla vil i de næste fem år øge sit fokus på Rusland, Kina, Mellemøsten & Afrika samt fordoble salget af ingredienser til fødevareindustrien. På kernemarkederne i Nordeuropa flyttes fokus fra ekspansion til lønsomhed og innovation.

Det markant nye i den justerede strategi, som koncernledelsen offentliggør i dag, er, at Arla øger det strategiske fokus på markederne uden for EU. Millioner af mennesker har fået en bedre levestandard og efterspørger sunde og sikre fødevarer.

”Vi øger nu vores fokus på især Rusland, Kina samt regionen Mellemøsten og Afrika. Vores eksport til de markeder vokser markant, og vi vil arbejde benhårdt de næste fem år på at bygge ovenpå det store potentiale, de markeder rummer for Arlas produkter,” siger adm. direktør i Arla Foods, Peder Tuborgh.

Udpegningen af Rusland, Kina, Mellemøsten og Afrika som særligt strategisk vigtige vækstmarkeder betyder, at Arla frem til og med 2017 vil øge sine investeringer i markedsføring, distributionsnetværk og samarbejde med lokale partnere.  Inden udgangen af 2017 skal omsætningen fra den strategiske forretning på disse markeder øges fra ca. 3,5 til 10 milliarder kroner.

Mere mælk ud af EU
Ophævelsen af EU's mælkekvoter i 2015 er en væsentlig grund til, at koncernledelsen sammen med Arlas bestyrelse har besluttet at justere og forlænge strategien på et tidspunkt, hvor der stadig er tre år tilbage af strategiperioden. Uden kvoter vil Arlas mælkeproducenter efter prognoserne producere mindst en milliard kilo mælk mere årligt end i dag. Den ekstra mælk kan ikke afsættes lige så lønsomt i EU som på vækstmarkederne.

”Vi har mulighed for at få en langsigtet og lønsom position på markeder uden for EU, og derfor er det vigtigt, at strategien sender et tydeligt signal til organisationen om, at vi skal udvikle afsætningskanalerne. Vores mejeriprodukter kan komme mange nye forbrugere til gavn, og en øget afsætning ude i verden er med til at styrke vores andelsselskab,” siger bestyrelsesformand og andelshaver Åke Hantoft.

Kernemarkeder skal styrkes
I de senere år har Arla styrket sine positioner på kernemarkederne i Storbritannien, Sverige, Tyskland, Danmark, Finland og Holland. Disse skal ifølge Strategi 2017 fortsat udvikles, men det skal i højere grad ske ved at forfine en lang række aktiviteter og i mindre grad end tidligere ved at ekspandere gennem fusioner og opkøb.

”Virksomheden er vokset, og det har skabt et uudnyttet potentiale, som skal komme vores ejere til gode. Vi skal fortsætte med at videreudvikle vores relationer til kunder og forbrugere, tilbyde flere attraktive produkter og finde nye måder at inspirere på.  Vi vil fortsat fokusere på de tre globale brands Arla®, Lurpak® og Castello®, som skal vokse med hver deres unikke profil. Og hele virksomheden vil fortsætte med at udbygge Tættere på Naturen™ positionen med et mål om at være det mest naturlige og bæredygtige globale mejeri,” fortæller Peder Tuborgh.

”Når det gælder kunderne i detailhandlen, skal vi være den bedste samarbejdspartner for dem – både når det gælder udviklingen af vores egne brands og deres brands.  Desuden skal vi blive bedre til at udvikle succesprodukter og udnytte ideerne på tværs af landene,” siger han.

Fordobling af ingredienssalg
Et af de mest lønsomme forretningsområder i koncernen er Arla Foods Ingredients (AFI), som står for Arlas globale produktion og salg af valleproteiner, laktose- og mælkebaserede ingredienser til fødevareindustrien. Målet for AFI i Strategi 2017 er at fordoble omsætningen globalt fra ca. 2,5 til godt 5 milliarder kroner (fra 2012 til 2017).

2,5 milliarder i effektiviseringer
Det er også et fokusområde i strategien at drive en smidig forretning, hvor alle har fokus på omkostninger og nye måder at arbejde på.

”Sidste år igangsatte vi en lang række programmer, som vil få os til at arbejde hurtigere, enklere og mere effektivt. Alt i alt har vi et mål om at spare 2,5 milliarder danske kroner i produktionsomkostninger inden udgangen af 2015. Det er nødvendigt for at kunne investere i ny vækst og være konkurrencedygtige,” siger Peder Tuborgh.

Fra Strategi 2015 til Strategi 2017
Den reviderede Strategi 2017 bygger videre på Strategi 2015. Der er altså tale om en videreudvikling af den strategiske retning og ikke en grundlæggende ændring. I den reviderede strategi er der – i modsætning til tidligere – ikke fastsat et samlet omsætningsmål for 2017.

”Fire år inde i strategiperioden har vi nået mange af strategiens mål, og vi er kommet tæt på omsætningsmålet på 75 milliarder danske kroner. Den vækst skal skabe et bedre merudbytte til ejerne, og der ligger et stort arbejde i at udløse det nye potentiale. Det er blandt andet det, Strategi 2017 handler om. Så selv om omsætningen selvfølgelig vil vokse markant i de næste fem år, så er lønsomhed det egentlige mål,” understreger Peder Tuborgh.

Klik her for mere information om Arlas Strategi 2017