7 spørgsmål du skal stille, inden du vælger et HR-system

Valget af det rigtige HR-system kan være både spændende og overvældende. Der er så mange muligheder og løsninger derude, så hvordan finder I ud af, hvad I har brug for?

Uanset om det er første gang I skal vælge et nyt HR-system eller om I er ved at skulle udskifte et eksisterende HR-system, kan det være svært at danne sig et overblik over processen og føre til at man næsten giver op, inden man er kommet i gang. Der findes et væld af artikler, tjeklister og rådgivning online, men enhver virksomhed er så individuel, at der ikke findes én løsning der vil passer til alle.

Derfor bør I, i stedet for at starte med at søge efter svar, starte med at finde de spørgsmål, I skal stille dig selv. Vi har her samlet 7 forslag til spørgsmål, som vores erfaring viser, det er godt at starte med:

1. Hvilket problem ønsker I at løse?

Uanset om I allerede har besluttet at implementere et nyt HR-system, eller I forsøger at afgøre om det er det rigtige valg for jeres organisation, så bør I starte med at definere problemet I prøver at løse. Er det en del af en bredere digitaliseringsindsats? Er jeres nuværende system ikke i stand til at opfylde jeres behov? Har I behov for at automatisere en del manuelle HR- og ledelsesprocesser? Uanset hvad problemet måtte være, så vil denne afklaring hjælpe jer med at finde den rigtige løsning.

2. Hvad savner I ved jeres nuværende løsning?

Der vil formodentlig være ting ved jeres nuværende løsning og setup, som fungere godt for jer - og der vil være elementer som ikke fungerer optimalt - uanset om I benytter et eksisterende HR-system eller om I benytter papir og regneark. Hvis I har dannet jer et overblik over hvad I savner og hvad I gerne vil beholde, så vil det være lettere at vurdere de forskellige løsninger og i sidste ende implementere den rigtige løsning.

3. Hvad er jeres planer for vækst og udvidelse?

Nogle HR-systemer er optimeret til virksomheder i forskellige størrelser, men det er ikke kun et spørgsmål om hvor mange ansatte I er i dag. Med alle de ressourcer der går i at implementere et nyt HCM-system, bør I vælge et der både opfylder jeres fremtidige behov - såvel som jeres nuværende.

Få de resterende 4 spørgsmål og læs hele blog-indlægget på vores blog:

• Arbejdsliv

• hr-software