Forenede Service skal nu gøre rent i Haderslev Kommune og fordobler rengøringen af kommunens skoletoiletter

Pressemeddelelse -

Efter et rengøringsudbud overtager Forenede Service fra 1. marts 2015 rengøringsopgaverne i Haderslev Kommune fra ISS. Forenede Service skal således holde kommunens bygninger og institutioner rene de næste tre år - med mulighed for forlængelse i op til to år.

Vicedirektør i Forenede Service, Flemming Sindberg, glæder sig til at få overdraget ansvaret for at holde kommunens lokaler rene, og han vil sammen med sine medarbejdere bruge den kommende tid til at gøre klar til at løse opgaverne:

”Vi glæder os meget til samarbejdet med Haderslev Kommune og til at løse kommunens rengøringsopgaver. Og vi ser frem til at lære de medarbejdere at kende, som følger med over i vores virksomhed i forbindelse med at Forenede Service overtager rengøringen,” siger Flemming Sindberg.

De nuværende rengøringsmedarbejdere bliver nemlig virksomhedsoverdraget, således at de er sikret fortsat ansættelse, ligesom der i den nye aftale er indarbejdet en række krav i forhold til medarbejdernes arbejdsmiljø, uddannelsespladser, social ansvarlighed og forebyggelse af sort arbejde.

”For os er det selvfølgelig vigtigt, at der bliver gjort ordentligt rent og til en fornuftig pris, men jeg er også glad for, at vi har fået skrevet nogle ting ind, der tænker hele vejen rundt om opgaven og tager hånd om medarbejderne. Der skal blandt andet laves en trivselsundersøgelse blandt medarbejderne, der gør rent,” siger Haderslevs borgmester Hans Peter Geil (V).

Renere skoletoiletter fremover
Der har det seneste år været debat rundt om i Danmark og i landets medier om rengøringsstandarden på landets skoletoiletter og elevernes manglende lyst til at benytte toiletterne. I Haderslev Kommunes nye rengøringsaftale med Forenede Service er der blandt andet indarbejdet, at elevtoiletterne på kommunens folkeskoler fremover skal rengøres to gange om dagen i modsætning til hidtil, hvor de er blevet gjort rene en gang om dagen. Og borgmesteren håber, at den øgede rengøring af toiletterne vil medvirke til, at flere børn bruger toiletterne i skoletiden:

”Der er mange skoleelever, der ikke bryder sig om at gå på toilettet, mens de er i skole, og det har den længere skoledag nok ikke hjulpet på. Derfor er vi også glade for, at vi med den nye aftale også får gjort rent i løbet af skoledagen. Vi håber, at vi ved at forbedre hygiejnen kan sikre, at flere børn kommer på toilet i skoletiden, og at vi dermed får styrket arbejdsmiljøet hos eleverne,” forklarer Hans Peter Geil og bliver suppleret af vicedirektør i Forenede Service Flemming Sindberg.

”Det er et rigtig fornuftigt tiltag, at der bliver skruet op for niveauet af toiletrengøring på skoletoiletterne, og det bliver interessant af følge, hvilken effekt det vil have på elevernes brug af toiletterne,” siger han.

Faktaboks:

Om aftalen
Rengøringen i Haderslev Kommune vil blive foretaget af Forenede Service A/S, der har hovedkontor i Søborg, regionskontor i Kolding og et lokalt kontor på Sverigesvej i Haderslev.

Den nye aftale træder i kraft den 1. marts 2015 og løber i tre år med mulighed for forlængelse i op til to år. Haderslev bliver den 18. kommune i landet, som Forenede Service løser rengøringsopgaver for.

Repræsentanter fra daginstitutioner, plejehjem, skoler, administration og kommunens hygiejnesygeplejerske har siddet med i brugergrupper i forbindelse med rengøringsudbuddet.

Forenede Service A/S er landets næststørste Facility Service-virksomhed, der beskæftiger cirka 3500 medarbejdere. Vi servicerer dagligt over 2000 store og små kunder i hele Danmark, og i modsætning til andre større rengøringselskaber i branchen er Forenede Service familieejet og dansk baseret.