Gå til indhold
Mød PR Awards Jury-medlemmet Jesper Andersen: – Omfavn data i alle former og gør det til en vane ikke bare at indsamle data, men også at evaluere dem

Blogindlæg -

Jesper Andersen har altid haft en interesse for argumentationens kunst, da han læste retorik på universitetet, og da han på et senere tidspunkt fik et studiejob i et PR-firma, slog det bare klik. I dag er han en international foredragsholder og rådgiver med speciale i måling og evaluering af kommunikation.

– Public Relations, i sin oprindelige betydning, er en afgørende del af at opretholde en organisations gode forhold til sine interessenter. Desværre tror mange fagfolk i dag, at det står for "presserelationer" og misforstår deres rolle som blot at sende ting til medierne, siger Jesper.

Med erfaring som både PR-konsulent og PR-chef i forskellige virksomheder, før han skiftede til sit nuværende fokus, kender Jesper Andersen PR særdeles godt fra den udøvende side. I dag har han travlt med at undervise virksomheder og organisationer i, hvordan man målbart skaber kommunikationsresultater, der fører til forretningsmæssig effekt.

– At nå frem til den grundlæggende forståelse af, at uden måling og evaluering samt demonstration af et ordentligt bidrag til organisationens mål, vil kommunikation i sidste ende blive en irrelevant eftertanke, strategisk set. Vi er absolut nødt til at acceptere at blive holdt ansvarlige for de resultater, vi skaber - eller mislykkes med at skabe, siger Jesper og påpeger, at dette vil være vigtigt, når vi ser på fremtiden for PR og kommunikation.

– Jeg tror på, at der er flere vigtige udviklingsområder foran os, og et af dem er naturligvis at finde ud af, hvad AI vil komme til at betyde for vores praksis, tilføjer han.

Jespers interesse og forståelse for måling ses særligt i hans medlemskab hos AMEC - den internationale sammenslutning for måling og evaluering af kommunikation - en forening, der har til formål at definere og udvikle branchestandarden for måling af kommunikation. Det er også et forum for kommunikationsforskning, medieintelligens og indsigt - og en af Jespers største inspirationskilder i branchen.

– Jeg har igennem de seneste 9 år været privilegeret at lære fra nogle af de største kapaciteter i vores branche gennem denne organisation, som jeg af hele mit hjerte vil anbefale til alle, siger Jesper. .

Og når vi spørger ham om noget inspiration til nye i PR- og kommunikationsbranchen, råder han alle nye i branchen til ikke at lade sig skræmme af tal.

– Vær ikke bange for tal. Omfavn data i alle former og gør det til en vane ikke bare at indsamle data, men også at evaluere dem som en del af det at se på din præstation og dit bidrag til den overordnede succes, forklarer han.

– Jeg tror, at måling og evaluering er afgørende for at bevise den værdi, vi skaber som professionelle kommunikatører, konkluderer Jesper.

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk