Gå til indhold
”Havde vi haft en standard om ligestilling for syv år siden, havde det gjort vejen kortere for os. I dag har vi lige mange mænd og kvinder på alle ledelsesniveauer," siger Mikala Larsen, nordisk HR-direktør i Nestlé. (Foto: Suezanna Zenani)

Ny standard skal bremse sexisme og krænkelser

Sexisme, krænkelser og mangel på ligestilling, mangfoldighed og inklusion.

Dét er desværre virkeligheden på en række danske arbejdspladser, og endnu flere af dem kan genkende mindst et af elementerne i deres egen virksomhed.

Spørgsmålet er så: Kan en standard, der indføres på de danske arbejdspladser, være med til at føre til den kulturændring, som der er behov for?

Det mener Dansk Standard. Derfor vil den officielle danske standardiseringsorganisation efter henvendelse fra organisationen SAMSTILLING sammen med bl.a. Dansk Industri, Dansk Erhverv, HK, AC Akademikerne, Akademikerpension, Finansforbundet, Nationalbanken, Rambøll, Deloitte og Nestlé Danmark sætte et stort arbejde i gang med at udvikle en ny standard, som er banebrydende inden for sit felt.

Nestlé Danmark, der på syv år har opnået lige mange kvinder og mænd på alle ledelsesniveauer ved fx at arbejde med kulturændringer og målrettede kurser inden for unconscious bias, mener, at det er vigtigt med en ny standard:

”Havde vi haft en standard om ligestilling for syv år siden, havde det gjort vejen kortere for os. Vi har lavet mange sving på vejen, og der har også været mange erkendelser undervejs. Det havde da været rart, hvis der havde været en opskrift. Det her er et virkelig godt initiativ af Dansk Standard,” siger Mikala Larsen, der er nordisk HR-direktør i Nestlé.

Et nej satte det hele i gang i Nestlé Danmark

Nestlés vej til ligestilling blev sat i gang af et nej for syv år siden, hvor en kvinde sagde pænt nej tak til en forfremmelse til Nestlés nordiske ledergruppe:

”Tonen i gruppen er for hård og macho!”

Dét var et wake up-call, der ville noget! Og det ”nej” blev startskuddet til, at der i dag er lige mange mænd og kvinder på alle ledelsesniveauer i Nestlé Danmark – og til, at der er ligeløn. Ikke fordi Nestlé har arbejdet med ligestillingskvoter i de syv år – for Nestlé Danmark har ikke kvoter eller politikker på området – men bl.a. fordi Nestlé efter nej’et ændrede kultur og muligheder, der gjorde det attraktivt for alle at blive ledere.

For hvis målet kun er ligestilling, kommer det ikke til at virke, mener Nestlés nordiske HR-direktør, Mikala Larsen:

”Det er kontraproduktivt og uhensigtsmæssigt at melde ud, at nu vil man have lige mange mænd og kvinder i lederstillinger. Man skal i stedet have en begrundelse for ligestilling, en dybere mening, et WHY. Det er ikke nok at ville have ligestilling kun for ligestillingens skyld, for så fungerer det ikke godt. Hos os er ligestilling – eller rettere: mangfoldighed og inklusion, som ligestilling hører under hos os – begrundet i forretningen: at vi simpelthen tager bedre forretningsbeslutninger, jo bedre medarbejdersammensætningen afspejler befolkningens sammensætning, fordi vi på den måde får bedre nuancer med i vores beslutningsfora.”

I dag er Nestlé Danmark i mål på kønsfordelingen, men det er også det nemmeste i forhold til diversitet, mener Mikala Larsen:

”Vi er nu videre med fokus på alder, nationalitet, mentalitet og erfaringsmæssig baggrund i forhold til diversitet og inklusion. Og sidstnævnte er det sværeste. Inklusion betyder, at de dygtige, mangfoldige medarbejdere har lyst til at blive og leverer, fordi de føler sig som del af teamet og trygt kan tale frit fra leveren og bliver taget seriøst,” siger Mikala Larsen.

Yderligere oplysninger fås hos Martin Broberg, kommunikationschef i Nestlé Danmark: martin.broberg@dk.nestle.com

Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed og er også den virksomhed, der investerer mest i fødevareforskning, nemlig ca. 11 mia. kr. om året. Nestlé er til stede i 189 lande i verden og har 328.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé omsætter årligt for ca. 650 mia. kr. Virksomhedens formål er at øge livskvaliteten og bidrage til en sundere fremtid. Nestlé tilbyder en bred vifte af produkter og serviceydelser til mennesker og kæledyr gennem hele deres liv. Nestlés mere end 2.000 mærker spænder fra globale brands som NESCAFÉ, Nespresso, Nesquik, After Eight, Purina Petfood, NAN, Cheerios og KitKat til lokale favoritter som fx OSCAR. Nestlé bygger sin strategi på ernæring, sundhed og velvære. Nestlé har hovedkontor i den schweiziske by Vevey, hvor den blev grundlagt for mere end 150 år siden.

Anna Rise

Pressekontakt Kommunikationschef, Danmark

Velkommen til Nestlé Danmark!

Nestlé Danmark forhandler og markedsfører en række stærke varemærker som NESCAFÉ, NAN, Hälsans Kök, Maggi, Smarties, After Eight, NESCAFÉ Dolce Gusto, NESQUIK, FITNESS og CHEERIOS.

Alle produkter produceres ud fra en målsætning om at give forbrugeren et kvalitetsprodukt, som smager godt og samtidig er sundt.