Er din bolig klar til efterårets barske vejr?

Hvert år koster skybrud og heftigt blæsevejr mange boligejere store ekstraregninger og ærgrelser. Men mange skader kan undgås, hvis du giver din bolig et efterårstjek i tide. Her kommer en række af de vigtigste råd forud for de regnvåde og ruskende vintermåneder.

Vejret er allerede begyndt at vise sig fra sin kolde side, og inden længe bevæger vi os ind i en tid, hvor nattefrosten gør sit indtog. Derfor er tiden inde til at give din bolig et efterårstjek, hvis du vil sikre din bolig bedst muligt forud for vinteren.

Som husejer bør man ifølge ejendomsmæglerkæden Nybolig især rette sin opmærksom mod den tiltagende nedbør i efteråret.

-Mange danske boliger er bygget for flere årtier siden, hvor nedbørsmængderne var mere moderate, end de er i dag. Derfor er der stor fornuftigt i at sikre ens bolig mod kraftige regnskyl, som vi især oplever i efteråret. Slår vejret først over i frost, kan det føre til betydelige skader på eksempelvis husets facader og tag, siger Alexander Falck Winther, pressechef i Nybolig.

Ifølge mæglerkæden kan efterårstjekket bestå af følgende fem trin:

1. Tjek taget for utætheder
  2. Rens tagrender og nedløbsbrønde for blade og snavs
  3. Tjek at regn og smeltevand ledes væk fra huset
  4. Tjek facader og vinduer for sprækker og utætheder
  5. Mal træværk, hvis vejret tillader det

-Hvert år kan storme forårsage potentielle skader på tagkonstruktionen. Husejere bør derfor se efter ødelagte tagsten, som på sigt kan føre til utætheder i boligens tag. Når det kommer til tagrender og nedløbsbrønde, er det vigtigt at rense dem for grene, blade og snavs, så efterårets regn og vinterens smeltevand kan få fri passage væk fra huset. Tjek også her, at tagrenden har et naturligt fald, som sikrer, at vandet løber væk, siger Alexander Falck Winther.

Er nedløbsbrønden tilstoppet, kan den eksempelvis renses med en håndholdt kloakrenser.

Når det kommer til husets facader og vinduer, er det vigtigt at se efter sprækker og utætheder.

-Små sprækker i træ eller mursten kan på få år vokse sig fra små ubetydeligheder til væsentlige problemer, hvis fugt og frost får lov til at trænge ind og gøre skade på boligen. Sørg derfor for løbene at holde øje med facader og vinduer, så sprækkerne tætnes i tide. Her er det vigtigt at huske, at træ og murværk skal være tørt, når man vedligeholder det, siger Alexander Falck Winther.

Endeligt kan man ofte nå at give træværket et nyt frisk lag maling, hvis det trænger. Egentlig er sommerhalvåret sæsonen for at male den udvendige del af boligen, men er man heldig at ramme et par varme solskinsdage i træk, kan det ofte nås – selv i det tidlige efterår.

Ifølge mæglerkæden er der al god grund til at efterse boligen løbende. Det kan nemlig blive omkostningsfuldt på sigt, hvis man forsømmer at tjekke boligen.

-Løbende eftersyn af boligen kan i den grad betale sig i kroner og ører, da man kan forhindre småskader i at brede sig til større dele af huset. Samtidig kan det også give udfordringer med skadesdækningen hos ens forsikringsselskab, hvis man har sløset med den løbende vedligeholdelse af boligen, påpeger Alexander Falck Winther.

Hvis man ikke selv føler sig selv kyndig til at efterse boligen, kan man med fordel alliere sig med en fagperson.

• Bygning, ejendom

• Hovedstaden

Nybolig er en landsdækkende ejendomsmæglerkæde med 220 forretninger fordelt over hele Danmark. Ejendomsmæglerne i Nybolig har et stort lokalkendskab og mange års erfaring med at hjælpe danskere, der skal købe eller sælge bolig. Nybolig ejes af Nykredit Mægler, som er en del af Nykredit.

Frederik Kragh Nielsen

Pressekontakt Pressechef, Nykredit Mægler +45 2448 6266

Sommerhussalget følger årene før corona trods dyster forbrugertillid

Der er længere mellem sommerhussalgene i 2022 sammenlignet med 2021. Det mærker man også hos ejendomsmæglerkæden Nybolig, der med sine 225 forretninger er blandt Danmarks største mæglerkæder. Men set i et historisk perspektiv er salgsaktiviteten fortsat opløftende læsning.
Inflation, energiprisernes himmelflugt og de højere boligrenter har efterhånden også sat sit præg på det danske sommerhusma