Leclanché valgt som leverandør af 10 MWh avanceret batterisystem til Scandlines’ emissionsfrie fragtfærge

• Verdens største hybridfærge bliver udstyret med Leclanchés vandkølede, litium-ion batterisystem, produceret på Leclanchés europæiske fabrikker
  • Scandlines’ nye emissionsfrie færge skal betjene ruten Rødby-Puttgarden, der er 18,5 km lang
  • Leclanchés Marine Rack System indeholder de nyeste hurtigt opladelige 65 Ah battericeller med lang cykluslevetid og en servicelevetid på 10 år

I november 2021 offentliggjorde Scandlines, at det dansk-tyske rederi havde bestilt en emissionsfri færge, der bliver verdens største elektriske hybridfærge. Leclanché er valgt som leverandør af det avancerede energilagringssystem med 10 MWh litium-ion batterier (BESS).

Leclanché SA (SIX: LECN) er en af verdens førende virksomheder inden for energilagringsløsninger og en banebrydende leverandør af litium-ion batterisystemer til elektriske skibe og hybridskibe. Leclanché slutter sig dermed til rækken af velanskrevne virksomheder, der er udvalgt til at levere kritiske komponenter, systemer og ekspertise til Scandlines’ nye færge med arbejdstitlen PR24 (Puttgarden-Rødby 2024). Det drejer sig blandt andet om norske Kongsberg Maritime og Norwegian Electric Systems (NES). Færgen er designet af LMG Marin AS i Norge og bliver bygget på det tyrkiske værft Cemre.

“RoPax” eller roll-on, roll-off fragtfærgen indsættes efter planen i 2024 på den 18,5 km lange rute mellem Rødby og Puttgarden.

Batteriteknologi
Den batteriteknologi, der er valgt til Scandlines’ PR24-projekt, er blandt de mest avancerede og sikre batterisystemer til skibe. Leclanché er en af de eneste batterisystemleverandører, der fremstiller litium-ion battericeller efter strenge standarder på egne fabrikker i Tyskland. Virksomheden fremstiller og samler cellerne i firmaets egne batterimoduler på sin avancerede automatiserede samlebåndslinje i Yverdon i Schweiz.

Leclanchés Marine Rack System (MRS) hjælper rederier med at opfylde eller endda overgå de internationale regler for SOx- og NOx-emissioner.

MRS BESS er modulopbygget, skalerbar og designet efter de højeste sikkerhedsstandarder med integreret køling og aktivt sikkerhedssystem. Leclanchés vandkølede batterisystemer giver mange fordele i forhold til luftkølede batterier, herunder forbedret sikkerhed, hurtigere opladning, længere levetid, mindre pladsbehov og lavere energiforbrug.

“Vores team var meget imponeret over Leclanchés teknologi og praktiske erfaringer fra den maritime industri,” siger Christian Thiemer, Technical Superintendent, Scandlines. “Nogle af de kritiske faktorer, der havde betydning for vores valg, var Leclanchés vandkølede batteriarkitektur og cellernes energieffektivitet. I samarbejde med hele PR24-teamet af erfarne leverandører er vi sikre på, at vores fragtfærge vil sætte standarden for en effektiv, bæredygtig og sikker maritim teknologi.”

Leclanché vil levere et topmoderne G\NMC batterisystem med en kapacitet på 10,028 kWh, en maksimal spænding på 864 volt og en garanti på 10 år. BESS-systemet anvender en meget redundant arkitektur med 48 batteristrenge fordelt på 8 skabe. De første batterier bliver leveret i januar 2023.

Anil Srivastava, Leclanché CEO, siger: “Vi er utroligt glade for, at Scandlines og NES har valgt os som leverandør af det kritiske batterisystem til det prestigefyldte PR24-projekt.”

“Vores team har leveret batterisystemer med stor kapacitet til så forskellige leverandører som Grimaldi Lines, Damen og Wasaline – og banebrydende projekter, herunder elfærgen Ellen, der finansieret af Ærø Kommune, Danmark og EU, samt den nyligt søsatte Yara Birkeland, der er verdens første autonome og fuldt elektriske containerskib. Vi glæder os til det langsigtede partnerskab med Scandlines, så vi sammen kan opfylde vores fælles vision om at fremme elektriske og hybride skibe, der sejler på grøn strøm, til støtte for en bæredygtig fremtid.”

Scandlines’ zero direct emission fragtfærge bliver 147,4 meter lang, 25,4 meter bred med en design-dybgang på 5,3 meter. Dobbeltender-færgen har en kapacitet på 66 fragtenheder, 140 passagerer og en servicefart på 10 knob. Som hybridfærge er overfartstiden 45 minutter. Når færgen alene sejler på batterier, er overfartstiden 70 minutter, og færgen er emissionsfri.

Disclaimer
Denne pressemeddelelse indeholder visse fremadrettede udsagn vedrørende Leclanchés forretning, som kan identificeres ved terminologi som ”strategisk”, ”foreslået”, ”lanceret”, ”vil”, ”planlagt”, ”forventet”, ”forpligtelse”, ”forudser”, ”prognose”, ”etableret”, ”planlægger”, ”estimat”, ”mål”, ”ville”, potentielt”, ”forventer”, ”anslået”, ”forslag”, eller lignende udtryk eller ved udtrykkelige eller underforståede diskussioner om optrapning af Leclanchés produktionskapacitet eller potentielle anvendelser af eksisterende produkter eller potentielle fremtidige indtægter fra sådanne produkter eller potentielt fremtidigt salg eller indtjening for Leclanché eller en af Leclanchés forretningsenheder. Alle bør forholde sig kritisk til sådanne udsagn. Sådanne fremadrettede udsagn afspejler Leclanchés nuværende synspunkter om fremtidige begivenheder og indebærer kendte og ukendte risici, usikkerheder og andre faktorer, som kan medføre, at de faktiske resultater afviger væsentligt fra de fremtidige resultater, præstationer eller bedrifter, der udtrykkes eller antydes i sådanne udsagn. Der kan ikke gives nogen garanti for, at Leclanchés produkter vil opnå et bestemt indtægtsniveau. Der kan heller ikke gives nogen garanti for, at Leclanché eller nogen af virksomhedens forretningsenheder vil opnå bestemte finansielle resultater.

Pressekontakt Leclanché:
Thierry Meyer
T: +41 (0) 79 785 35 81
E-mail: tme@dynamicsgroup.ch

Investorkontakter:
Anil Srivastava / Hubert Angleys
T: +41 (0) 24 424 65 00
E-mail: invest.leclanche@leclanche.com

Scandlines driver to færgeruter med høj kapacitet og frekvens. Seks af vores syv færger er hybridfærger, og én er desuden udstyret med et innovativt rotorsejl – og det bidrager til at gøre vores færger grønnere.

Med over 41.500 afgange fordelt på syv færger transporterer Scandlines på et normalt år over 7 millioner passagerer, 1,7 millioner personbiler og ca. 700.000 fragtenheder på ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock.

Om Leclanché

Leclanché SA har hovedkvarter i Schweiz og er en førende global leverandør af energilagringsløsninger af høj kvalitet, designet til at fremskynde vores fremskridt mod en fremtid med ren energi. Leclanchés historie og arv har rødder i over 100 års innovation inden for batterier og energilagring. Kombinationen med virksomhedens kultur bestående af tysk ingeniørkunst og schweizisk præcision og kvalitet gør fortsat Leclanché til den foretrukne partner for både disruptors, etablerede virksomheder og regeringer, der går forrest med positive ændringer af, hvordan energi produceres, distribueres og forbruges over hele verden. Energiomstillingen drives primært af ændringer i forvaltningen af vores elektricitetsnet og elektrificering af transport, og disse to slutmarkeder udgør rygraden i vores strategi og forretningsmodel. Leclanchés produkter står i centrum for konvergensen af elektrificeringen af transporten og ændringerne i distributionsnettet. Leclanché er organiseret i tre forretningsenheder: energilagringsløsninger, e-mobilitetsløsninger og specialbatterisystemer. Leclanché er noteret på den schweiziske børs (SIX: LECN).

SIX Swiss Exchange: ticker symbol LECN | ISIN CH 011 030 311 9