Scandlines’ nye emissionsfrie færge vokser dag for dag – en statusrapport

Scandlines’ nye emissionsfrie færge vokser dag for dag – en statusrapport

Rundt omkring i Europa bygger, tester og graver leverandører og samarbejdspartnere på de mange forskellige produkter og løsninger, der skal indgå i Scandlines’ nye zero direct emission færge, PR24 (Puttgarden-Rødby 2024) til Femern Bælt.

To-tredjedele af stålpladerne til PR24 er nu skåret på værftet Cemre i Tyrkiet, og færgen består i øjeblikket af otte sektioner, der allerede er placeret på beddingen. Der arbejdes på yderligere 16 sektioner.

I tæt samarbejde med Scandlines’ site-team er værftet i gang med at udvikle en 3D-model af færgen, så man digitalt kan bevæge sig rundt på færgen og samtidig sikre, at arbejdstegninger og 3D-model opdateres sideløbende med byggeriet med korrekte og korrigerede informationer. De tre medarbejdere i Scandlines’ site-team på værftet i Tyrkiet har netop været på besøg hos Scandlines i Rødby og også været ude at sejle med rederiets færger på både Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock.

Den schweiziske batteriproducent, Leclanché, er i fuld gang med at producere den rekordstore batteripakke, der med en kapacitet på 10 MWh bliver den hidtil største litium-ion-batteri-installation på en færge.

Når færgen indsættes på Femern Bælt i 2024, kan den oplades på blot 17 minutter i Rødby. Naturligvis med grøn strøm. I 2019 investerede Scandlines i et 50 kV / 25 MW strømkabel til Færgevej i Rødbyhavn. Dette kabel forlænges i foråret 2023 cirka 1,2 km til den nye transformerstation mellem leje 2 og 3. Arbejdet forventes afsluttet i sommeren 2023.

Med en overfartstid på 70 minutter er færgen emissionsfri. Den kan også fungere som hybridfærge, som det allerede kendes fra Scandlines-ruterne mellem Danmark og Tyskland. Som hybridfærge er overfartstiden 45 minutter.

PR24 får derfor tre GenSets, som er en kombination af en dieselmotor og en generator til strømproduktion. De seneste uger har Rolls Royce i Tyskland og datterselskabet mtu i Holland gennemført en række FAT (Factory Acceptance Test) testkørsler på de tre GenSets ved forskellige belastninger for at sikre, at de lever op til specifikationerne. Rolls Royce har desuden foretaget vibrationsmålinger på relevante positioner og registeret ekstremt lave værdier, der således ligger på et yderst tilfredsstillende niveau.

På havnen i Rødby og Puttgarden er bygge- og anlægsvirksomhederne desuden gået i gang med at ombygge henholdsvis leje 3 og leje 1 med en stærkere rampe, så PR24 også kan få lastbiler på øverste vogndæk. De nye ramper bliver installeret næste efterår.

Data for emissionsfri Scandlines-fragtfærge til ruten Rødby-Puttgarden:
Længde: 147,4 meter
Bredde: 25,4 meter
Design dybgang: 5,30 meter
Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter)
Maksimalt antal passagerer: 140
Servicefart: 16/10 knob
Batterisystem: 10 MWh
Opladning i havn (Rødby): 17 minutter
Investering: 80 millioner EUR

Med over 38.000 afgange fordelt på syv færger transporterede Scandlines i 2021 over 3,6 millioner passagerer, 950.000 personbiler og næsten 720.000 fragtenheder på ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock.