Scandlines’ hybridfærge sejler nu med Norsepower rotorsejl

Scandlines’ hybridfærge sejler nu med Norsepower rotorsejl

Et 30 meter højt rotorsejl, der vil reducere CO2-udledningen med fire til fem procent, blev på en nat installeret på Scandlines’ hybridfærge Copenhagen.

Scandlines, som med verdens største flåde af hybridfærger er pioner inden for grøn skibsfart, og Norsepower Oy Ltd, en førende cleantech- og ingeniørvirksomhed inden for moderne vindkraftteknologi, har netop afsluttet en vellykket installation af et rotorsejl på Scandlines’ hybridfærge Copenhagen, der sejler på ruten Gedser-Rostock. Installationen skete under et natligt stop i havnen i Rostock.

Rotorsejlet er 30 meter højt og har en diameter på fem meter. Efter grundig forberedelse de seneste måneder kunne sejlet installeres på få timer.

Norsepowers rotorsejl, som kan monteres på nye skibe eller eftermonteres på eksisterende skibe, er en moderniseret udgave af Flettner rotoren – en roterende cylinder, som ved hjælp af Magnus-effekten bidrager til at drive skibet fremad. Rotorsejlet på Copenhagen er Norsepowers fjerde vellykkede installation, og forventningen er, at rotorsejlet vil nedbringe skibets CO2-udledning med fire til fem procent, uden at det påvirker skibets overfartstid.

Norsepowers CEO Tuomas Riski siger om installationen: “Det er en glæde at kunne fortælle om den seneste vellykkede installation af et rotorsejl. Den viser, at en eftermontering kan lade sig gøre uden at tage skibet ud af drift i længere tid. Scandlines har gennem flere år investeret i cleantech løsninger for at reducere CO2-udledningen. Med monteringen af rotorsejlet bliver hybridfærgen Copenhagen en af verdens mest energieffektive færger.”

“Der er øget fokus på at gøre skibsfarten grønnere både gennem internationale regelsæt og fra offentligheden. Derfor er det afgørende, at den maritime industri får øjnene op for en af de ældste former for energi – nemlig vind. Installationen på Copenhagen er et eksempel på, hvordan en kombination af flere former for energibesparende tiltag kan være vejen frem.”

Også Scandlines’ CEO Søren Poulsgaard Jensen glæder sig over rotorsejlet. Han siger: ”Vi ser stor værdi i at investere i teknologier, der gør det muligt for os at fortsætte vores grønne rejse. Samarbejdet med Norsepower om det innovative rotorsejl passer perfekt til vores værdier og ambitioner om bæredygtig færgedrift. Sammen med Copenhagens hydrodynamiske skrog, der er designet til ruten, og vores hybridsystem, der lagrer overskydende energi i batterier om bord, vil rotorsejlet forbedre ikke bare vores energieffektivitet, men også vores forretning.”

Rotorsejlet er den første maritime vindteknologi, der har vist sig at være konkurrencedygtig på kommercielle vilkår. Løsningen er fuldt automatiseret og måler, om vinden er stærk nok til, at rotorsejlet vil reducere udledningen. Når den er det, starter rotorsejlet automatisk.

Scandlines står som symbolet på et historisk og tæt samarbejde mellem Danmark og Tyskland. Scandlines driver to færgeruter med høj kapacitet og frekvens samt en grøn vision for fremtiden.

Kerneforretningen består i at levere en effektiv og pålidelig transportservice til både passagerer og fragtkunder. Hovedfokus i alle Scandlines’ aktiviteter er at skabe værdi for kunderne om bord på færgerne såvel som i Scandlines’ butikker.

Med over 41.500 afgange på 8 færger transporterede Scandlines i 2019 i alt 7,2 millioner passagerer, 1,7 millioner personbiler og ca. 700.000 fragtenheder på ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock.

WASP-projektet (the Wind Assisted Ship Propulsion project), som får støtte fra Interreg North Sea Europe-programmet, der er en del af Den Europæiske Fond for Regional Udvikling (EFRU), råder over ikke mindre end 5,4 millioner EUR. Projektet samler universiteter, udbydere af vindfremdriftsteknologier og rederier for at undersøge, teste og validere den operationelle ydeevne i udvalgte løsninger til vindfremdrift. Målet er udvide markedet for vindfremdriftsteknologi og bidrage til et grønnere transportsystem i Nordsøregionen, hvor der er stort potentiale for udnytte vind som energikilde. Det er i fuld overensstemmelse med de bredere programmers mål om at fremme udvikling og godkendelse af produkter, serviceydelser og processer for at fremskynde arbejdet med at gøre Nordsøregionen mere grøn.Scandlines er en del af WASP-projektet.

Om Norsepower

Norsepower Oy Ltd er en førende cleantech- og ingeniørvirksomhed samt pioner inden for moderne vindkraftteknologi til den globale maritime industri. Norsepowers rotorsejlløsning er en gennemtestet, energibesparende teknologi, der hjælper den maritime verden til at reducere CO2-udslip.

Siden Norsepower blev etableret i 2012, har firmaet rejst over 20 millioner EUR og indtil i dag installeret rotorsejl på fire skibe, inklusive den seneste installation på Scandlines M/F Copenhagen. Uafhængige aktører som ABB, NAPA og Lloyd’s Register bekræfter, at hver installation har medført en markant nedsættelse i brændstofomkostninger og udslip. Baseret på de positive resultater er flere og flere inden for shippingindustrien blevet overbevist om fordelene ved rotorsejl og begynder at undersøge, om rotorsejl vil være rentable i deres flåder.

Læs mere om Norsepower på www.norsepower.com

Pressekontakt Norsepower

Kerry Marshall