Landets største kommune bruger mobilen i stedet for fysiske nøgler

Hjemmeplejen på Amager udskifter nu de fysiske nøgler med et elektronisk nøglesystem. Der er opsat digitale SmartLocks på borgernes døre, så hjemmeplejen kan låse op via en app på deres mobiltelefon. Borgerne selv og deres pårørende kan fortsat bruge de fysiske nøgler.

Det elektroniske nøglesystem er sat i drift som forsøg fra oktober 2018. Går afprøvningen som forventet udrulles nøglesystemet i hele Københavns Kommune. Herved vil knapt 5.000 borgere, der modtager hjemme- og sygepleje, få glæde af løsningen.

- Vi glæder os i Københavns Kommune over at have fundet en leverandør af et elektronisk nøglesystem til hjemme- og sygeplejen i København, hvor vi kan udnytte, at vi allerede arbejder på mobile enheder med vores borgerjournal, siger Mette Harbo, digitaliseringschef i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen, Københavns Kommune.

- Først gjorde vi dokumentationen mobil, så medarbejderen kan udføre den tæt ved borgeren. Nu får vi endnu flere digitale løsninger på vores mobile enheder. Alt sammen noget der gør det nemmere for medarbejderne at udføre deres arbejde, siger Mette Harbo.

Det nye nøglesystemet leveres af virksomheden BEKEY, som er glade for samarbejdet med Danmarks største kommune.

- Vi ser det som vores vigtigste opgave at få Københavns Kommune sikkert gennem udrulningen - både når det gælder installationen i de københavnske opgange og boliger samt ibrugtagningen hos de mange medarbejdere, siger Jannik Bray Christensen, adm. direktør for BEKEY.

Mere sikkerhed for borgeren

Det nye elektroniske nøglesystem gør det nemmere og hurtigere at håndtere nøgler, da medarbejderne altid har nøglen lige ved hånden. Kun medarbejdere med et ærinde hos en borger får adgang via mobil-appen - og kun inden for det tidsrum, hvor de skal besøge borgeren.

- Fysiske nøgler er dyre og tidskrævende at administrere. De skal registreres og udleveres, når medarbejderen møder om morgenen, og igen efter endt arbejdsdag. Dertil kommer akutte besøg, mistede nøgler og vagtbytte, som skaber ventetid, spildtid og transporttid. Tid som vi i stedet kan bruge ude hos borgerne. Og allervigtigst øger det trygheden for borgerne, siger Annette Westengarrd Gyldengren, leder af hjemmeplejen på Amager.

Det elektroniske nøglesystem fjerne ikke alene usikkerheden ved at have fysiske nøgler i omløb. Det gør det også nemmere at komme hurtigt ind til en borger i akutte situationer, fx ved faldulykker eller pludselig opstået sygdom. Og opstår der et akut behov, kan en medarbejder altid få tildelt adgang til at låse en borgers dør op via mobil-appen, mens vedkommende er på farten.

For yderligere information

Vil du vide mere om det elektroniske nøglesystem er du velkommen til at kontakte Københavns Kommune: Mette Harbo, digitaliseringschef, Sundheds- og Omsorgsforvaltningen, E84W@kk.dk, eller BEKEY: Jannik Bray Christensen, adm. direktør, BEKEY A/S, T. +45 3157 3738, jannik.christensen@bekey.dk.

Københavns Kommune og BEKEY er medlem af Welfare Tech.