Matkalla Lanzaroten triathlonille – triathlonisti maalissa!

Vuosi Win4Youth-lähettiläänä lähestyy loppuaan, kilometrikirjaus on sulkeutunut ja triathlonista näkee enää unia.

Lokakuussa me kaikki 70 Adecco Groupin Win4Youth-lähettilästä kokoonnuimme Lanzarotelle. Ennen Ocan Lava Triahtlonia meillä oli muutama päivä aikaa tutustua kisapaikkaan ja viettää aikaa yhdessä. Testasimme pyöriä käymällä osan pyöräilyosuudesta läpi, uimme hotellin edustalla kulkevalla triathlonin uintireitillä ja kävimme läpi kisastrategiaa. Oli mahtava taas nähdä kaikki kollegat kevään treenileirin jälkeen.

Kisapäivää ennen tankattiin hiilareita ja käytiin vaihtoalueen säännöt ja systeemit läpi. Kisa-aamuna veimme tavarat vaihtoalueelle paikoilleen ja tankkasimme hieman lisää enegriaa koneeseen. Ilma oli lämmin ja jonkin verran tuulinen, mutta Lanzaroten todellisia puhureita meillä ei ollut vastassa. Uinnin lähtö oli suoraan rannalta veteen juosten. Adecco Groupin toimitusjohtaja tuli lähettämään meidät matkaan ja lähdössä kävi melkoinen kuhina. Uinnin alkuosuus meni itselläni hengitystä tasaillessa, mutta loppumatka meni sulavammin. Aallokko ei ollut liian voimakas ja kirkkaassa vedessä näki hyvin ympärilleen.

Uintiosuuden jälkeen pyöräreitti alkoi pitkällä ja tappavan tasaisella 15 kilometrin ylämäellä. Jalat kramppasivat jonkin verran suorilla osuuksilla nousujen jälkeen, mutta mitään suurempia ongelmia en kokenut. Pyöräreitti oli sama kahteen suuntaan, joten takaisin juoksuosuuteen saapuessa sai nauttia jonkin aikaa alamäestä. Alamäen asvaltin kuoppaisuus hillitsi täysiltä vauhdeilta.

Lämmön takia tankkasin varalta normaalia enemmän nestettä ja se kostautui juoksuosuudella. Vatsassa hölskyi ensimmäiset 7 kilometriä, vasta sen jälkeen juoksu rullasi normaaliin tapaan ja olisinkin voinut jatkaa maalin jälkeen vielä pari kierrosta.

Edeltävien kuukausien treenit oli suunniteltu hyvin ja olin noudattanut ohjelmaa pilkuntarkasti. Sen ansiosta itse kilpailu ei tuottanut vaikeuksia eikä kroppa ollut sen jälkeen erityisen hajalla. Mutta ylitin silti itseni. Matka oli tärkein ja kisa palkintona kaikkien ponnistelujen jälkeen.

Mahtavinta itse kisassa oli ponnistella omien kollegojen kanssa. Meillä oli Energy Labin valmentajat mukana koko kisan ajan tsemppaamassa ja pitämässä huolta niistä, jotka tarvitsivat lisää rohkaisua ja tsemppiä. Kukaan ei joutunut taivaltamaan yksin; valmentajat uivat, pyöräilivät ja juoksivat viimeiset kilometrit ja metrit yhdessä meidän kanssa.

Ohjelman kummi Frederic Van Lierde saapui maaliin parissa tunnissa ja meidän nopein lähettiläämme 10 minuuttia hänen jälkeensä. Viimeisin lähettiläs saapui maaliin viiden ja puolen tunnin jälkeen. Tsemppasimme ja odotimme kaikki kollegat maaliin ja juoksimme viimeisten sankareiden kanssa yhdessä viivan yli. Mahtava yhteishenki! Meitä oli kisassa todella monen ikäistä ja monen kuntoista. Hienoa, että kaikki pääsivät lopulta maaliin eikä yksikään meistä joutunut keskeyttämään.

Nyt triathlonista on kulunut pari kuukautta. Jatkan edelleen uinti- ja juoksutreenejä. Ensi vuoden tavoitteita ei ole vielä asetettu tai kisoihin ilmoittauduttu. Nautin tässä välissä pitkästä aikaa myös kuntosali- ja telinevoimistelutreeneistä. Keväällä kun saan maantiepyörän esiin, saattavat kesän triathlonien peruutuspaikat sittenkin kiinnostaa.

Kuluneen vuoden matka Win4Youthin mukana on ollut huikea. Olen onnekas ja etuoikeutettu, että sain olla ohjelmassa mukana tänä vuonna. Keräsin vuoden aikana 3360 kilometriä hyväntekeväisyyteen. Tulevalle vuodelle on uudet tavoitteet ja uudet lähettiläät. Kannustan lämpimästi kaikkia kollegoja lähtemään mukaan haasteeseen joko lähettiläänä tai itsenäisesti kilometrejä hyväntekeväisyyteen keräten!

Kiitos Adeccolle kuluneesta vuodesta, se on ollut ikimuistoinen; olen saanut uusia kokemuksia, ajatuksia ja ystäviä loppuiäksi.

Liisa Laitinen
Kirjoittaja on Adecco Finlandin Win4Youth -lähettiläs, joka kannustaa työkavereitaan haastamaan itsensä ja hakemaan mukaan Win4Youth-projektiin.

Osana Adecco Groupin maailmanlaajuista yhteiskuntavastuuohjelmaa Adeccon kollegat keräävät globaalisti urheillen kilometrejä hyväntekeväisyyteen. Vuoden 2016 urheilulajina on triathlon, joten kilometrejä kertyy uinnista, juoksusta ja pyöräilystä. Projektin kummina toimii Ironman Fredrik Van Lierde. Tänä vuonna koko Adecco Groupin yhteinen tavoite on 3,5 miljoonaa urheiltua kilometriä. Kun tavoite saavutetaan, Adecco Group tekee lahjoituksen yhdeksälle lasten ja nuorten hyväntekeväisyysjärjestölle.