Matkalla Lanzaroten triathlonille – treenin, työn ja vapaa-ajan yhdistäminen

Belgian treenileirillä Win4Youth-lähettiläät jaettiin kolmeen valmennusryhmään. Jokainen lähettiläs vastaanotti kesäkuussa treeniohjelman ensimmäisille kahdelle viikolle. Itselleni lajitreenejä on ollut kuusi viikossa; kaksi kutakin lajia. Viimeiset kuusi viikkoa treenataan seitsemän kertaa viikossa. Pitkät treenit on sijoitettu viikonlopuille. Missä välissä ehdin urheilemaan?

Tekosyistä tekoihin

Treenileiriltä jäi hyvin mieleen ajatus siitä, että kaikki on mahdollista. ”There’s no can’t”. Tekosyitä löytyy aina. En osaa uida, minulla on huono pyörä ja ennen kaikkea: minulla ei ole aikaa treenata. Miten Ironmomsit sen sitten tekevät? Omat avaimeni ovat periksiantamattomuus ja Suomen valoisa suvi. Vuorokaudessa on 24 tuntia, joten urheilulle kyllä jää aikaa jos vain haluaa.

Treenejä ei jätetä väliin

Treeniohjelmaa on helppo seurata. Aikataulu on kuin tarjottimella ja treeni on vain tekemistä vaille valmis. Win4Youth-projektissa Belgialaisen Energy Labin valmentajat päivittävät meidän lähettiläiden treeniohjelmat aina kahdeksi viikoksi eteenpäin. Valmentajat lataavat treenit TrainingPeaks-sovellukseen, jossa on kunkin treenin kohdalla tarkat tiedot sykerajoista, tekniikoista, ajoista ja kilometrimääristä. Jokaisen treenin jälkeen sykemittarista synkronoidaan tiedot TrainingPeaksiin ja kommentoidaan valmentajalle kunkin treenin fiilikset.

Valoisat aamut

Olen pyrkinyt treenaamaan aikaisin aamulla, kun kaupunki on vielä hiljainen ja heräilemässä, tiet ovat tyhjiä ja ilma on raikas. Altaassa on aamulla murto-osa uimareita iltapäivään verrattuna. Kun herää aikaisin, päivän aikatauluihin ei varsinaisesti tule muutosta. Työmatkoilla voi treenata yhtä hyvin: juoksemaan pääsee missä tahansa, uima-altaita löytyy, kuntopyörä korvaa oikean pyörän ja vuokrapyörälläkin pääsee. Jos aikataulut ovat tiukat, voi aina herätä vähän aikaisemmin tai välillä niputtaa treenejä useamman samalle päivälle. Vaikka valoa kesällä riittää, täytyy myös muistaa levätä ja mennä ajoissa nukkumaan.

Mikä auttaa jaksamaan

Kunnon yöunien lisäksi on tärkeää, että myös töissä on mielekästä, osaa priorisoida asioita eikä kokonaiskuormitus pääse kasvamaan liian suureksi. Muutoin treeni kääntyy itseään vastaan ja kroppa sanoo seis. Treenillä on hyvä myös huuhtoa päivän kiireet pois tai aloittaa aamu puhtaalta pöydältä. Balanssi kaikessa on avain onnistumiseen! Seitsemän treeniä viikossa on aika paljon, mutta kolmeen tai neljään me pystymme halutessamme kaikki, eikö vain?

Seuraavassa osassa käsittelen viimeisten viikkojen tunnelmia triathlonin lähestyessä.

Liisa Laitinen
Kirjoittaja on Adecco Finlandin Win4Youth -lähettiläs, jolla on viimeiset treeniviikot jäljellä ennen 16.10.16 Lanzarotella järjestettävään Ocean Lava Triathloniin.

Osana Adecco Groupin maailmanlaajuista yhteiskuntavastuuohjelmaa Adeccon kollegat keräävät globaalisti urheillen kilometrejä hyväntekeväisyyteen. Vuoden 2016 urheilulajina on triathlon, joten kilometrejä kertyy uinnista, juoksusta ja pyöräilystä. Projektin kummina toimii Ironman Fredrik Van Lierde. Tänä vuonna koko Adecco Groupin yhteinen tavoite on 3,5 miljoonaa urheiltua kilometriä. Kun tavoite saavutetaan, Adecco Group tekee lahjoituksen yhdeksälle lasten ja nuorten hyväntekeväisyysjärjestölle.