Ohita
Goodyear Le Mansissa: Katsaus kuljettajan ja rengasinsinöörin väliseen suhteeseen

Tiedote -

Mitä tehokkaan yhteistyön rakentaminen kuljettajan ja rengasinsinöörin välille vaatii?

FIA:n kestävyysajon maailmanmestaruussarjassa Goodyear toimittaa jokaiselle tallille renkaiden suorituskyvystä huolehtivan insinöörin, joka tekee töitä ainoastaan kilpatallin kanssa ja auttaa maksimoimaan suorituskyvyn, usein usean kauden ajan.

Rengasinsinöörin ja kuljettajan välinen suhde on ainutlaatuinen, ja vastaavaa esiintyy harvoin missään muualla urheilun maailmassa. Kuljettajat luottavat tiimiinsä ja antavat tarkkoja tietoja, jotta tiimi voi hyödyntää tarvittavat tiedot, joka mahdollistaa nykyaikaisen kestävyyden.

Yksi esimerkki tästä ovat LMP2-luokan kuljettaja Gabriel ”Gabi” Aubry Vector Sport -tallista ja Goodyearin ratatuki-insinööri David Billingham. He keskustelevat työskentelydynamiikasta nykyaikaisen kilpatallin pyhätössä.

”Se on ratkaisevan tärkeä elementti tallin toiminnalle ja suorituskyvylleni kuljettajana,” kertoo Aubry, joka kilpaili Le Mansissa ensimmäisen kerran vuonna 2018. Tänä vuonna hän osallistuu kaikkiin WEC-kauden kisoihin Vector Sport -tallin kuljettajana.

”Kumppanuus Goodyearin kanssa auttaa meitä ymmärtämään, miten voimme kehittää oikeat säädöt ja kisastrategian. Insinöörin ja kuljettajan välinen suhde on ratkaiseva. Se auttaa meitä ymmärtämään renkaita, jotta saamme niistä irti maksimaalisen suorituskyvyn jokaisella ajo-osuudella ja jokaisessa kilpailussa.”

Gabin innostus paistaa läpi, kun hän puhuu oman Goodyear-insinöörin merkityksestä. ”Se on kolmen kauppa kuljettajan, tallin insinöörin ja Goodyearin välillä. Kun renkaiden lämmittimet puuttuvat muilta kierroksilta kuin Le Mansista tänä vuonna, olemme joutuneet tekemään merkittäviä muutoksia siihen, miten toimimme päästäksemme maksimaaliseen suorituskykyyn, etenkin karsinnoissa. Lämmittelyyn valmistautuminen on nyt tärkeämpää.

Vector Sport -tallin kanssa työskentelevä Goodyearin insinööri on David Billingham. Hän on tehnyt töitä kilpatallien kanssa 20 viime vuoden ajan. Hän kertoo suorituskyvyn eteen tehtävästä työstä: ”Kisan aikana insinööri istuu pilttuussa ja kuuntelee radioviestintää kuljettajan ja pääinsinöörin välillä. Näemme autosta ajo-osuuden aikana saatavista telemetriatiedoista, miten auto käyttäytyy. Varikkopysähdysten aikana myös neuvomme, pitäisikö yhtään, kaksi vai kaikki neljä rengasta vaihtaa.”

”Renkaan lämpötila ja paine ovat erityisen tärkeitä, kun auto on radalla. Niiden ja kuljettajan antaman palautteen perusteella arvioimme auton suorituskykyä.”

Kun rengas palautetaan kauden jälkeen, David analysoi pinnan ja rungon määrittääkseen sen kyvyt tietyllä radan pinnalla ja tietyissä olosuhteissa. Tästä talli saa tiedon optimaalisesta ajo-osuuden pituudesta. ”Le Mansissa tallit saattoivat ajaa kolmesta neljään polttoaineajo-osuutta yhdellä rengassarjalla. Siten talli voi säästää arvokkaita sekunteja varikolla, mutta se edellyttää varmuutta siitä, että rengassarja on yhä kilpailukykyisessä kunnossa.”

Goodyearin renkaiden ”valtava toimintaikkuna”

Sekä Gabriel että David kehui Goodyearin viimeisimmän kuivan ja sadekelin renkaiden suorituskykyä, kun vain yhtä koostumusta käytettiin koko WEC-kauden ajan. ”Goodyear on kehittänyt todella vaikuttavan renkaan, jonka toimintaikkuna on valtava”, Gabi sanoo. ”Muutama vuosi sitten kauden aikana tarvittiin kolme seosta, nyt tarvitsemme vain yhden.”

David toistaa samaa: ”Suurin vaikutus on näkynyt kuljettajalle tulleessa lisähaasteessa. Kun käytettävissä on vain yksi sileä ja yksi sadekelin sarja, kuljettajille on kostealla radalla haastavaa vaihtaa äärimmäisen märkiin olosuhteisiin tarkoitetuista renkaista renkaaseen, joka sopii kuivalle kelille. Renkaat toimivat kaikissa radan lämpötiloissa, joita vuoden aikana esiintyy, ja pääsemme lämpötilaan nopeasti.”

Tietoja Goodyearista
Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 74 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 57 tuotantolaitoksessa 23 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.