Ohita
F1-sarjan dominoinnista Le Mansin voittoihin: Goodyear juhlistaa menestystä moottoriurheilussa 125-vuotisjuhlavuotenaan

Tiedote -

Goodyear on saavuttanut enemmän voittoja F1 Grand Prix -kisoissa kuin mikään muu rengasvalmistaja, menestynyt vuosikymmeniä NASCARissa ja kestävyysajokisoissa. Goodyearin saavutukset rengasteknologian virstanpylväissä näkyvät myös sen loistavassa historiassa Le Mansissa.

Le Mansin 24 tunnin kisa on luonut useita kultaisia hetkiä Goodyear-tuotemerkkiperheelle. Goodyear, Dunlop ja Avon ovat saavuttaneet yhteensä ennätykselliset 49 voittoa. Tämän klassikkokisan 100-vuotisjuhlavuosi osuu samaan vuoteen toisen huomattavan virstanpylvään kanssa; tänä vuonna on Goodyearin 125-vuotisjuhlavuosi. Goodyear on ollut suurimman osan olemassaoloajastaan vahvasti mukana moottoriurheilussa kaikkialla maailmassa ratakuorma-autoilusta NASCARiin ja Formula 1:stä Le Mansiin. Sen saavutuksiin kuuluvat muun muassa enemmän voittoja Formula 1 -kisoissa kuin millään muulla rengasvalmistajalla, vaikuttava sarja kokonaisvoittoja Le Mansissa ja ennätyksiä rikkova kumppanuus NASCARin kanssa.

Le Mansin loistoa

Hollywoodin taika toi vastikään vuoden 1966 Ford vs. Ferrari -taistelun valkokankaalle. Se oli kiehtova tarina Bruce McLarenin ja Chris Amonin voitosta kisassa, joka nosti Fordin moottoriurheilun maailmankartalle, kun Fordin johto halusi voittaa Ferrarin. Tarina sai lisämaustetta, kun Ford vaihtoi Goodyeariin kesken kisan. Se korosti renkaan suorituskyvyn merkitystä Le Mansissa.

Goodyear otti kuitenkin ensimmäisen voittonsa Le Mansissa vuotta aiemmin – Ferrarilla. Yhdysvaltalaisen Ferrarin maahantuojan ja kolminkertaisen Le Mansin voittajan Luigi Chinettin North American Racing Team (NART) -talli valitsi amerikkalaisen Goodyearin renkaat, mikä osoittautui merkitykselliseksi lopputuloksen kannalta. Talli menetti tunnin varikolla sähköongelmien takia, mutta Masten Gregoryn ja Jochen Rindtin vauhti nosti sen vääjäämättä sijoitus sijoitukselta ylöspäin. Kyseessä oli ensimmäinen kerta vuoden 1957 jälkeen, kun yksityistalli voitti, ja ensimmäinen Le Mansin voitto Goodyear-renkaille, samana vuonna, kun Goodyear pääsi Formula 1 -sarjaan.

1965 Tire Tech: tällä aikakaudella Goodyearin renkaissa oli tunnusomainen kuvio. Sen tarkoituksena ei ollut vain suorituskyky kaikissa sääolosuhteissa, vaan se myös antoi kuljettajalle edistyksellisemmän vasteen aikana, jolloin negatiivinen noste oli alhaisempi ja autoilla pystyi ajamaan tyylikkäästi sivuluisussa.

Neljä vuotta Ferrarin ja Fordin kanssa saavutettujen voittojen jälkeen Goodyear oli merkittävässä roolissa Porschen ensimmäisessä Le Mans -voitossa. Tämä legendaarinen saksalainen automerkki otti ensimmäisen kiinnityksensä Le Mansiin vuonna 1970, kun solakka 917K vei ylivoimaisen voiton viiden kierroksen erolla. Hans Herrmann ja Dickie Attwood ajoivat hurjaa Porschea, jonka erikoisvalmisteinen Goodyearin rengas kesytti kisassa, jonka aikana sää vaihteli jatkuvasti.

Rengasteknologia vuonna 1970: Ristikudosrakenne toi selvän edun kilvanajoon, koska sen ansiosta autoa on helppo hallita pidon äärirajoilla. Tämän Goodyear-renkaan räätälöiminen 917K:lle käynnisti läheisen kumppanuuden Porschen ja Goodyearin välillä kestävyysajomoottoriurheilun seuraavan aikakauden ajaksi.

Goodyear nousi tuolloin hallitsevaksi renkaaksi Le Mansissa, kun se vei kahdeksan voittoa seuraavan vuosikymmenen aikana. Matra Simca raivasi tiensä maineeseen kolme kertaa Goodyear-renkailla ja hyödynsi Le Mansia esitelläkseen ranskalaisen autoteollisuuden mahtia kotikentällä. Yksi näistä voitoista oli aivan erityinen Graham Hillille. Vuosien 1962 ja 1968 Formula 1:n maailmanmestaruuksien jälkeen hän oli yhä säännöllisesti mukana Grand Prix -kisoissa, mutta hänellä oli tähtäimessään toinen tavoite, joka piti kipinää yllä. Viiden Monacon voiton ja vuoden 1966 Indy-voiton myötä Triple Crown eli kolminkertainen kruunu oli hänen kättensä ulottuvilla, jos hän onnistuisi lisäämään Le Mansin voiton saavutustensa joukkoon. Kymmenennellä ja viimeisellä kerrallaan 24 tunnin ajossa kumppaninaan Le Mans -legenda Henri Pescarolo hän voitti kisan Matralle Goodyearin renkailla.

Monacon Grand Prix, Le Mansin 24 tunnin kisa ja Indianapolis 500. Kolme maailman suurinta urheilutapahtumaa. Kaikkien kolmen voittaminen osoittaa kuljettajan olevan monipuolinen, mutta vain Hill on onnistunut saavuttamaan Triple Crownin. Rengasteollisuuden näkökulmasta Goodyear on voittanut kaikki kolme legendaarista tapahtumaa useita kertoja, mikä korostaa yhtiön painoarvoa kansainvälisen moottoriurheilun historiassa.

Eräs Le Mansin legendoista on Jacky Ickx. Goodyear valittiin hänen autoonsa, kun hän saavutti ensimmäisen voittonsa Miragella vuonna 1975, ja siitä alkoi hänen voittoputkensa Porschella vuotta myöhemmin.

1970-luvun rengasteknologia: Insinöörit keksivät sekä F1- että urheiluautojen kilpasarjoissa taianomaisen kaavan, josta käytetään nimitystä negatiivinen noste eli downforce. Ilmailun innovaatiot vievät kehitystä eteenpäin, kuten myös ylöspäin käännetyt siivet, jotka painavat auton renkaat maata vasten ja parantavat siten huomattavasti pitoa kaarreajossa. Tästä syntyvät voimat olivat ennennäkemättömiä kilparenkaiden valmistajille, mutta Goodyear vastasi haasteeseen. Kuviolliset renkaat korvattiin sileillä renkailla ja nyt kosketusalue vastasi downforce-tasoja.

1980-luvulla esiteltiin C-ryhmän formula-autot. Auton alla olevat valtavat tunnelit, joissa syntyi imua muodostava venturi-vaikutus, lisäsivät downforcea entisestään. Legendaariset autot, kuten Porsche 956 ja 962, voittivat Goodyearin renkailla urheiluautotapahtumissa ympäri maailman, ja vuonna 1990 saavutettiin Le Mansin voitto Jaguarin kanssa. Eeppinen seitsemänlitrainen V12 vauhditti Jaguarin 368 km/h:n nopeuteen, joka yhdessä F1-tason downforcen kanssa toi Goodyearille uusia mahdollisuuksia ottaa käyttöön teknologioita, joiden toimivuus oli jo osoitettu sen maantierenkaissa.

1980-luvun rengasteknologia: Vyörengasrakenne otettiin käyttöön Goodyearin kilparenkaissa. Siirtyminen halkaisijaltaan suurempiin vanteisiin kestävyysajokisoissa seurasi liikennekelpoisten superautojen trendiä, ja valtava downforce vaati uskomattoman tarkkaa ohjattavuutta renkaalta, joka pystyisi kestämään nopeassa kaarreajossa syntyvät valtavat voimat.

Goodyearin menestystarina Porschen kanssa jatkui koko 1990-luvun kolmella voitolla lisää, joista yhden saavutti vielä yksi legenda, Tom Kristensen, joka saavutti ensimmäisen voittonsa Goodyearin ja Porschen kanssa vuonna 1997. Sitten Goodyear keskittyi NASCARiin ja muihin moottoriurheiluluokkiin, kunnes palasi kestävyysajokisoihin vuonna 2020 LMP2-luokassa.

Tämän päivän rengasteknologia: Vuonna 1997 Goodyear toi erikoisrenkaita aika-ajoihin ja useisiin mahdollisiin kisaolosuhteisiin. Se osoitti olevansa innovatiivinen ja kunnianhimoinen aikana, jolle tunnusomaista oli ylenpalttisuus ja jona valmistajien budjetit olivat pohjattomia. Viime vuonna Jota-talli voitti LMP2-luokan Le Mansissa pienemmällä teholla kuin vuoden 1997 kokonaiskisan voittaja ja käyttäen vain yhtä kuivan kelin Goodyear-rengasta, joka takaa monipuolisen suorituskyvyn kaikissa lämpötiloissa. Talli ajoi 108 km pidemmälle 24 tunnissa kuin vuoden 1997 kokonaiskisan voittaja pienemmällä määrällä polttoainetta ja renkaita, mikä osoittaa, että LMP2 on vastuullisempi kilpailumuoto, ja tekee siitä erittäin merkityksellisen haasteen Goodyearille.

Le Mansin ulkopuolella: maailmanlaajuista menestystä, syntynyt Yhdysvalloissa

Moottoriurheilun alkuajoista alkaen Goodyear katsoi, että moottoriurheilun parissa voi oppia ja kehittyä. Sama pätee yhä ja on Goodyearin kilpailutoiminnan filosofian ydinajatus. Goodyearin ensimmäinen ryöstöretki kilpa-autoilun pariin ja ensimmäinen voitto tulivat, kun Henry Ford valitsi Goodyearin autoonsa, joka voitti Detroit Driving Clubin kisan vuonna 1901.

Howdy Wilcox rikkoi 100 mph:n rajan vuoden 1919 Indianapolis 500 -kisassa, kun hän ajoi Peugeotinsa voittoon Goodyearin renkailla. Lisäksi kahdeksan muuta kymmenen parhaan joukkoon sijoittunutta käytti Akronissa valmistettuja renkaita. Kuljettajista kaksi ajoi koko 500 mailin kisan maaliin asti yhdellä Goodyearin rengassarjalla, mikä kuvastaa Goodyearin periaatteille tunnusomaista suorituskyvyn ja kestävyyden tavoittelua.

NASCARista maailmalle

1950-luvulla Goodyear ryntäsi kilpa-autoiluun, kun mestaruussarja, joka nyt tunnetaan nykyään nimellä NASCAR, kasvoi valtavasti. Ensimmäinen Daytona 500 -kisan voitto tuli vuonna 1960, ja vuoteen 1962 mennessä useammat NASCAR-kisavoittajat valitsivat Goodyearin kuin mitään muita renkaita.

Formula 1 -sarjassa Richie Ginther nosti Goodyearin nimen voittojen kirjoihin samana vuonna, jona Gregory ja Rindt tekivät samoin Le Mansissa. Seuraavina vuosina rengasvalmistajat kilpailivat kunniasta, mikä nosti renkaiden kehityksen yhtä merkittäväksi tekijäksi menestykselle kuin moottori- ja alustateknologia. Vuosina 1971 ja 1973 Jackie Stewart ja Tyrrell tekivät tiivistä yhteistyötä Goodyearin kanssa hallitakseen tällä hurjalla ajanjaksolla. Stewart vetäytyi kilvanajosta vuoden 1973 lopussa, mutta osallistui vielä useiden vuosien ajan sen jälkeen tiiviisti Goodyearin maantierenkaiden kehitystyöhön.

Vuodesta 1973 vuoteen 1977, jolloin rengaskilpailu oli avointa, jokainen Grand Prix -kisa voitettiin Goodyearin renkailla. Emerson Fittipaldi, Niki Lauda ja James Hunt saivat nimensä Goodyearin maailmanmestarien kunniagalleriaan. Siirryttäessä 1980-luvulle, Nigel Mansell, Alain Prost ja Ayrton Senna olivat Goodyearin turbotitaaneja aikakaudella, jolle olivat tunnusomaista tehon lisääntyminen ja katkera kuljettajien välinen kilpailu. 1990-lukua hallitsi Michael Schumacher, joka saavutti kaksi ensimmäistä mestaruuttaan Goodyearin renkailla varustetulla Benettonilla, ennen kuin kaiken voittanut Williams-talli saattoi päätökseen Goodyearin kolme vuosikymmentä kestäneen valtakauden F1-sarjassa Damon Hillin ja Jacques Villeneuven mestaruuksilla.

Vuodesta 1965 vuoteen 1998 Goodyear keräsi 368 Formula 1 Grand Prix -kisan voittoa. Se on ennätys, joka on voimassa edelleen. Nyt Goodyear kilpailee useissa kansainvälisissä mestaruussarjoissa, joissa kilpailu on äärimmäisen kovaa, muun muassa FIA:n kestävyysajon maailmanmestaruussarjassa, johon kuuluu Le Mansin 24 tunnin kisa, ja FIA:n ratakuorma-autojen Euroopan mestaruussarjassa. Yhä jatkuva NASCAR-kumppanuus on urheilun historian pisimpiä yhteistyöhankkeita, kun Goodyear on ollut luottokumppanina lähes seitsemän vuosikymmenen ajan. Vuoden 2023 Le Mansin 24 tunnin kisassa Goodyearin NASCARin ja Le Mansin maailmat kohtaavat innovatiivisessa Garage 56 -projektissa.

Goodyearin Le Mansin kunniagalleria

Porsche WSC95

4909,6 km

Goodyearin hienoimmat hetket moottoriurheilussa

1901 Goodyearin ensimmäinen ryöstöretki kilpa-autoilun pariin ja ensimmäinen voitto tulivat, kun Henry Ford valitsi Goodyearin autoonsa, joka voitti Detroit Driving Clubin kisan vuonna 1901

1913 Charlie Stutz käytti Goodyearin kokeellisia renkaita vallatessaan palkintosijan Indianapolis 500 -kisassa

1919 Howdy Wilcox rikkoi 100 mph:n rajan Indianapolisin kisassa, kun hän ajoi Peugeotinsa voittoon Goodyearin renkailla

1954 Goodyear aloitti kilpailutoiminnan NASCARissa

1960 Ensimmäinen Daytona 500 -voitto Goodyear-renkailla

1960 Goodyear voitti ensimmäisen kansainvälisen urheiluautokisansa Stirling Mossin ja Maseratin kanssa Kuuban Grand Prix -kisassa.

1965 Goodyear lähti mukaan Formula 1 -sarjaan ja voitti Meksikon GP:n Richie Gintherin ja Hondan kanssa.

1965 Goodyearin ensimmäinen Le Mansin voitto Ferrarilla

1965 Craig Breedloven Goodyearin renkailla varustetusta rakettiautosta tuli ensimmäinen maata pitkin kulkeva ajoneuvo, joka ylitti 600 mph:n (965,4 km/h) rajan.

1966 Goodyear voitti ensimmäisen Formula 1 -maailmanmestaruutensa Jack Brabhamin kanssa

1966 Legendaarinen Ford GT40 voitti Le Mans '66 -kisan Goodyearin renkailla

1970 Porsche saavutti ensimmäisen Le Mans -voittonsa legendaarisella 917-mallilla ja Goodyearin renkailla

1970 Goodyear voitti Nürburgring Nordschleifessa ensimmäisen kerran, kun Vic Elford ja Kurt Ahrens voittivat Porschella

1973 Jokainen Formula 1 Grand Prix voitettiin Goodyear-renkailla

1976 Goodyear ja NASCAR osallistuivat Le Mansiin

1987 Gerhard Berger nappasi Goodyearin 200. F1 Grand Prix -voiton voittaessaan Adelaidessa

1991 Ayrton Senna ja McLaren voittivat Interlagossa ja toivat Goodyearille 250. F1 Grand Prix -kisavoiton

1994 Damon Hill ja Williams toivat Goodyearille 300. F1 Grand Prix -voiton Barcelonassa

1997 Jacques Villeneuve toi Goodyearille 350. F1 Grand Prix -voiton Barcelonassa

2020 Goodyear palasi Le Mansiin

2020 Goodyear nimitettiin rengaskumppaniksi Ison-Britannian ja vakioautojen maailmanmestaruussarjoihin

2022 Ratakuorma-autoilun huipuksi nousi FIA Goodyear ratakuorma-autoilun Euroopan mestaruussarja

2023 NASCAR osallistuu Le Mansiin ensimmäisen kerran vuoden 1976 jälkeen, Goodyearin renkailla

2023 Goodyear valittiin LMGT3-luokan rengastoimittajaksi FIA:n kestävyysajon maailmanmestaruussarjaan ja Euroopan Le Mans -sarjaan vuodesta 2024 alkaen

Tietoja Goodyearista
Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 74 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 57 tuotantolaitoksessa 23 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Liittyvä sisältö

Goodyear esittelee ensimmäiset reaaliaikaiset renkaan älyominaisuudet Le Mansin 24 tunnin kisassa

Langatonta, sisäänrakennettua anturia käytetään NASCAR Garage 56 -tallin renkaissa
Goodyear Tire & Rubber Company esitteli tänään kilparenkaat, joissa on ensimmäinen reaaliaikainen älyominaisuus, jolla pidetään kirjaa renkaan paineesta ja lämpötilasta. Renkaita käytetään NASCAR Next Gen Chevrolet Camaro ZL1 Garage 56 -kilpa-autossa tämän vuoden Le Mansin 24 tunnin kisassa, joka järjestetään

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.