Ohita
Kulissien takana Le Mansissa: Tarina logistiikasta Goodyearin tehokkaiden rengastoimitusten taustalla

Tiedote -

Le Mans on kunniapaikalla FIA:n kestävyysajon maailmanmestaruussarjan kalenterissa, joka on moottoriurheilun kiertävä sirkus, jossa on nähtävillä maailman edistyksellisimpiä teknologioita ja moottoriurheilun parhaita kykyjä. Kalenterissa on seitsemän kisaa seitsemässä maassa kolmella mantereella. Niistä jokaisessa on ainutlaatuisia logistisia haasteita, mutta mikään niistä ei vedä vertoja Le Mansille.

Kun autot asettuvat lähtöasemiin Le Mansin 24 tunnin ajon satavuotisjuhlakisaan lauantaina 10. kesäkuuta, takana on tuhansia tunteja valmisteluja ja järjestelyjä. Tämä koskee myös Goodyearia, joka on ainoa renkaiden toimittaja LMP2-luokassa.

Le Mansissa suunnittelua ja resursseja tarvitaan kauden kisoista eniten. Jokaisessa tallissa tarpeet ovat huomattavasti normaalia suuremmat, jotta ne voivat ajaa ongelmitta 24 tunnin ajan. Esimerkiksi vuonna 2022 voittaessaan Team Jota ajoi 369 kierrosta (5 028 km), mikä vastaa yli 16:n Formula 1 Grand Prix -kisan ajomatkaa.

Muutaman viime kauden aikana Goodyear on tehnyt töitä vähentääkseen jokaisen viikonlopun aikana käytettävien renkaiden kokonaismäärää. Tähän on pyritty muun muassa laajentamalla sekä sileiden että sadekelin renkaiden käyttöikkunaa. Työssä on näkynyt kehitystyö, jolla on luotu Goodyearin palkittu mallisto maantierenkaita, jotka on suunniteltu toimimaan kaikissa keliolosuhteissa kesällä, talvella tai ympäri vuoden.

Viikonlopun aikana käytetään yli 2 500 rengasta, jotka kuljetetaan Le Mansiin 10 kuorma-autolla Goodyearin tehtaalta Saksan Hanausta. Le Mansiin matkustaa myös yli 65 Goodyear-tiimin jäsentä tallien tueksi.

Le Mansin tavanomaisen spektaakkelin lisäksi Goodyear on tänä vuonna mukana myös Garage 56 -projektissa, joka tuo Hendrick Motorsportin ja Chevroletin kanssa NASCARin takaisin Le Mansiin ensimmäistä kertaa vuoden 1976 jälkeen. Projektia varten tarvittiin räätälöity renkaan kehittämisohjelma, joka yhdistää Goodyearin asiantuntemuksen kestävyysajokisoista ja NASCARista.

Kehitystyötä Garage 56 -projektia varten on tehty kahdella mantereella useiden insinööritiimien voimalla. Valmisteluissa Le Mansia varten on ajettu lähes 10 000 km 10 testissä viimeksi kuluneen vuoden aikana.

Tuki varikolla: ympärivuorokautinen operaatio

Työ ei pääty renkaiden saapumiseen kisapaikalle. Goodyearin erityinen asentajatiimi huoltaa renkaita kellon ympäri, jotta talleilla on niille varatut rengassarjat käytettävissä ajoissa. Goodyearin insinöörit panevat asennusalueet kuntoon varikolla jo yli viikko ennen kisaa. Jokaisen tallin on saatava renkaansa juuri oikeaan aikaan, jotta ne ovat valmiina katsastusta ja lopullista täyttöä varten.

Renkaat siirretään asennusalueelta pilttuisiin valmiiksi asennettaviksi autoihin. Kun renkaat palautetaan Goodyearille, osa niistä analysoidaan asennusalueella ennen kierrätystä.

Jokaiselle tallille varataan kuusi sarjaa sileitä renkaita harjoituksiin ja 14 sarjaa kisaa ja karsintoja varten. Sadekelin renkaiden määrä on rajoittamaton. Jokaisessa tallissa on mukana Goodyearin omia rengasinsinöörejä, jotka huolehtivat kaikista rengastarpeista ja tekevät usein töitä saman tallin kanssa koko kauden ajan. Goodyearin insinöörien talleille antama tuki ulottuu myös neuvontaan parhaista asetuksista ja kisastrategiasta.

Renkaiden käytön seurantaa varten jokaisessa renkaassa on asennettuna uusinta radiotaajuustunnistuksen (RFID) teknologiaa. Siitä on apua laadunvalvonnassa ja sen varmistamisessa, että oikeat renkaat ovat oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Goodyear on ollut vaikuttamassa RFID-teknologian kehittämiseen ja käyttöönottoon, sillä se oli ensimmäinen renkaiden valmistaja, joka toi tämän teknologian moottoriurheiluun vuonna 2008.

Ben Crawley, Director of Motorsport EMEA Goodyearilta sanoo: ”Valmistelut Le Mansia varten ovat kauden suurin työ. Suunnittelu aloitetaan kuukausia ennen kisaa. Kaikille Goodyearin tiimin jäsenille on yhteistä intohimoinen suhtautuminen kilpailutoimintaan, ja siksi olemme pystyneet tuottamaan jatkuvasti uusia innovaatioita. Le Mans on kisoista vaativin jokaisen tallin tavanomaista suurempien vaatimusten takia. Sen lisäksi varikkoalue on myös suurempi kuin WEC-tapahtumissa keskimäärin, koska toivotamme tervetulleiksi myös tiimejä European Le Mans -sarjasta (ELMS). Ylläpidämme erittäin mielellämme tätä laajennettua varikkoa kisakalenterin legendaarisinta kisaa varten.

Renkaiden asentajien ja insinöörien tiimimme sekä laajempi tukitiimimme tekevät yhdessä töitä, jotta jokaisesta tapahtumasta tulisi menestys rengastoimintojen osalta. Goodyearin asiantuntijatiimi on valmiina kaikkiin Le Mansin haasteisiin.”

Tietoja Goodyearista
Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 74 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 57 tuotantolaitoksessa 23 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.