Goodyear ja Le Mans: yhteistyö Nascarin La Sarthelle paluun taustalla

Goodyear ja Le Mans: yhteistyö Nascarin La Sarthelle paluun taustalla

Garage 56 tuo NASCARin takaisin Le Mansiin ensimmäistä kertaa lähes 50 vuoteen. Ranskan kolmivärisen lipun liehuessa tangossa tämän vuoden Le Mansin 24 tunnin kisassa, tavanomaisten kilpailijoiden joukossa on yksi aivan erityinen auto. Next Gen Chevrolet Camaro ZL1 edustaa virallisesti Garage 56 -tallia.

Garage 56 -talli on kumppanuushanke, jossa ovat mukana NASCAR, Hendrick Motorsports, Chevrolet ja Goodyear – kaikki lajin 75 vuoden historian menestyneimpiä talleja, valmistajia ja renkaita. Talli tuo NASCARin ja Le Mansin uudelleen yhteen ensimmäistä kertaa lähes viiteen vuosikymmeneen. Goodyear on ylpeä saadessaan olla keskeinen kumppani tässä kiehtovassa hankkeessa.

Vuonna 1976 historialliseen kisaan osallistui kaksi NASCAR-autoa. Tuon aikakauden Ford Torino ja Dodge Charger muistuttavat vain hyvin kaukaisesti nykyaikaisia kilpa-autoja, jollainen vuoden 2023 Next Gen Chevrolet Camaro ZL1 on. Kummankin aikakauden NASCAR-autoissa pidosta huolehtivat Goodyearin renkaat.

Tämä lähes viisi vuosikymmentä kestänyt ajanjakso siitä, kun NASCAR-autoja viimeksi kisasi Le Mansissa, osoittaa selvästi, kuinka mittavaa, kansainvälistä kokemusta Goodyearilla on sekä NASCAR- että kestävyysajokilpasarjoista. Goodyear on osaltaan vaikuttanut NASCARin paluuseen Circuit de la Sarthe -radalle, sillä se vastasi tähän ainutlaatuiseen haasteeseen kehittämällä mittatilausrenkaat.

NASCAR on Yhdysvaltain suosituin moottoriurheilusarja, jossa on useita kilpailuluokkia ja kisoja lähes joka viikonloppu helmikuusta marraskuuhun. Katsojaluvut ovat parhaimmillaan yli 8 miljoonaa, ja tämän vuoden Daytona 500 saavutti viime vuosien suurimman katsojaosuuden 15,16 %1.

NASCAR vs. Le Mans: Tärkeimmät erot Goodyearille

NASCARiin verrattuna Le Mansin 24 tunnin kisa on aivan toisella tasolla. Garage 56 -talli voi jättää NASCARin pisimmän Coca-Cola 600 -kisan varjoonsa seitsenkertaisesti, jos se onnistuu ajamaan yli 310 kierrosta. Vuonna 2022 LMP2-luokan voittaja Team JOTA ajoi 369 kierrosta (5 028 km) Goodyearin renkailla.

Kuljettajat joutuvat selviytymään kaikenlaisista näkyvyysolosuhteista ja lämpötiloista muuttuvissa sääolosuhteissa, ja auto on pidettävä kunnossa koko 24 tunnin kisan ajan. NASCARin tapaan myös Le Mansissa on varikkopysähdyksiä, jotka voivat auttaa saavuttamaan tai tuhota mahdollisuudet vahvaan kisatulokseen. Insinöörit laativat kisan aikana erilaisia strategioita, joilla pyritään maksimoimaan asema kilpailijoihin verrattuna.

Vuonna 2022 NASCAR ja Goodyear esittelivät 18 tuuman renkaat, mikä toi sen samalle viivalle kestävyysajon maailmanmestaruussarjan kaltaisten mestaruussarjojen kanssa. NASCARin ovaali- ja maantieratoja varten renkaiden kehittämiseen tehtiin valtavasti tutkimus- ja suunnittelutyötä. Se loi pohjan Garage 56:n kehitystyölle, jossa yhdistettiin Goodyearin vuosikymmenten kokemus NASCARista ja kestävyysmoottoriurheilusta.

Le Mansin LMP2-luokan Goodyear-renkaat on suunniteltu kestämään useiden tuntien sekä tankkauspysähdysten ajan. LMP2-renkaisiin on kehitetty kovempi seos, joka kestää pidempään, jotta tallit voivat ottaa kaiken irti renkaistaan osana kisastrategiaansa. NASCARin kisasäännöksissä määrätään, että Goodyearin renkaiden pitää kestää noin 160 kilometriä, jotta voidaan varmistaa, että kuljettajien renkaat vaihdetaan varikkopysähdysten aikana. Le Mansissa LMP2-rengas kestää jopa neljä ajo-osuutta, jotka vastaavat 600 kilometriä.

Varikkopysähdykset ovat luonnollinen osa kisaa Le Mansissa, mutta tallit pyrkivät tekemään niitä mahdollisimman vähän pitäen silti vauhdin kilpailukykyisenä. Tämä johtuu siitä, että WEC:n sääntöjen mukaan autoa saa kerrallaan koskettaa vain kaksi tiimin jäsentä, minkä takia kahden tai neljän renkaan vaihtaminen pysähdyksen aikana aiheuttaa suuremman aikarangaistuksen.

”Garage 56 -tallin osallistuminen yhdistää kaksi Goodyearin lippulaivaprojektia”, sanoo Ben Crawley, Director of Motorsport EMEA Goodyearilta. ”Tekninen haaste kehittää mittatilausrenkaat Garage 56 -tallille Le Mansia varten yhdistää kaksi Goodyearin huippuosaamista. Tämä projekti on vaatinut kuukausien kehitys- ja valmistelutyön. Monet komponentit edustavat teknisen kehityksen kärkeä, ja maltamme tuskin odottaa sitä, että pääsemme näkemään auton radalla ja Goodyearin rengasteknologian tukemassa sen suorituskykyä.”

(1) Sports Media Watch: Ei onnettomuutta, mutta varoituslippu heiluu Daytona 500:n katsojaluvuille https://www.sportsmediawatch.com/2023/02/daytona-500-ratings-viewership-decline-fox/

Tietoja Goodyearista
Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 74 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 57 tuotantolaitoksessa 23 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.