Ohita
Goodyear on nimitetty LMGT3-luokan ainoaksi rengastoimittajaksi WEC- ja ELMS-sarjaan vuodesta 2024 alkaen

Tiedote -

Goodyear on valittu LMGT3-luokan ainoaksi rengastoimittajaksi FIA:n kestävyysajon maailmanmestaruussarjassa (WEC) ja Euroopan Le Mans -sarjassa (ELMS) kolmivuotisella sopimuksella, joka alkaa vuonna 2024.

Nimitys on tulos FIA:n ja ACO:n viime joulukuussa esittämästä tarjouksesta, jonka FIA:n moottoriurheilun maailmanneuvosto hyväksyi sähköisellä äänestyksellä.

Kovasti odotetun uuden luokan on tarkoitus korvata WEC:n nykyiset LMGTE Am- ja ELMS:n LMGTE-luokat ensi vuonna. Kilpailijoiden joukossa on planeetan tunnistettavimpia ja halutuimpia urheiluautomerkkejä, joten siitä tulee varmasti fanien suosikki, etenkin Le Mansin 24 tunnin kisassa. Teknisestä näkökulmasta etu-, keski- ja takamoottoristen autojen yhdistelmä luo tiukan kisan ja mielenkiintoisen kehittämishaasteen Goodyearille.

Goodyear kehittää luokkaa varten täysin uudet renkaat hyödyntäen mittavaa kokemustaan kansainvälisistä GT3- ja GTE-luokista. Kestävyysajopuolella Goodyear on nyt ainoa rengastoimittaja LMP2-luokalle WEC-sarjassa sekä LMP2- ja LMGTE-luokille ELMS-sarjassa. LMGT3-luokan lisäys Goodyearin portfolioon vahvistaa sen asemaa kansainvälisessä moottoriurheilussa.

Kehitystyö on jo käynnissä, ja useita testejä on suunniteltu vuodelle 2023 Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Goodyear käyttää useita ratoja renkaan kehittämisessä ja arvioinnissa, ennen kuin se otetaan kisakäyttöön. Käytettäviksi radoiksi valitaan renkaille vaativimpia ratoja. Testausprosessiin osallistuu useita GT3-valmistajia.

Muiden kestävyysajoprojektien tapaan tässäkin painopiste on renkaan kestävyydessä. Goodyear tavoittelee vähintään kahden ajo-osuuden kestävyyttä kaikilla Grand Prix -radoilla ja kolmen ajo-osuuden kestävyyttä Le Mansissa. Lisätietoja renkaan kehittämisestä julkaistaan aikanaan.

Ben Crawley, Director of Motorsport EMEA Goodyearilta sanoo: ”Aloitamme innolla uuden aikakauden LMGT3-luokan kanssa WEC-sarjassa. Uutinen on todiste Goodyearin sitoutumisesta pitkän aikavälin kilpaohjelmaansa, ja jokainen tiimin jäsen odottaa innolla jännittävää vuoden 2024 kautta ja muita kausia sen jälkeen.”

”Uusi luokka tarjoaa kiehtovan teknisen haasteen. Luokassa on paljon hyvin erilaisia autoja, ja uuden renkaan täytyy vastata niiden kaikkien tarpeisiin. Testiprosessin aikana teemme töitä suoraan joidenkin johtavien GT3-valmistajien kanssa, mikä tuottaa erilaisia haasteita niiden erilaisten moottorikokoonpanojen ja säätöfilosofioiden takia. Kehitämme uutta rengasta yhdistämällä uusia teknologioita muista mestaruussarjoista eri puolilta maailmaa saamiimme kokemuksiin ja asiantuntemukseemme.”

Tietoja Goodyearista
Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 74 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 57 tuotantolaitoksessa 23 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Liittyvä sisältö

Goodyear esittelee ensimmäiset reaaliaikaiset renkaan älyominaisuudet Le Mansin 24 tunnin kisassa

Langatonta, sisäänrakennettua anturia käytetään NASCAR Garage 56 -tallin renkaissa
Goodyear Tire & Rubber Company esitteli tänään kilparenkaat, joissa on ensimmäinen reaaliaikainen älyominaisuus, jolla pidetään kirjaa renkaan paineesta ja lämpötilasta. Renkaita käytetään NASCAR Next Gen Chevrolet Camaro ZL1 Garage 56 -kilpa-autossa tämän vuoden Le Mansin 24 tunnin kisassa, joka järjestetään

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.