Lakritsi ruoanlaitossa – uutuus tämän vuoden festivaaleilla

Lakritsi ruoanlaitossa ja leipomisessa näkyy teemana koko festivaaleilla, ja tämän tiimoilta kävijöillä on useampia tilaisuuksia hakea inspiraatiota itselleen. Kansainvälisesti tunnettu molekyyligastronomiaan perehtynyt kokki Douglas Spiik pitää avoimen luennon lakritsigastronomiasta ja lakritsista arkimausteena. Hän on vuoden 2015 aikana toiminut Ruotsissa pidettävien Lakritsifestivaalien festivaalikokkina.

”Odotan innolla suomalaisten messuvieraiden tapaamista ja sitä, että yhdessä heidän kanssaan saan kehitellä uusia tapoja käyttää lakritsia ja salmiakkia ”, kertoo Douglas Spiik luennostaan.Hänellä on suomalaiset juuret ja tänä syksynä hän osallistuu ruotsalaiseen tv-ohjelmaan Dessertmästarna – Jälkiruokamestarit - joka näkyy kanavalla 5. Lakritsi- ja Salmiakkifestivaaleilla hän tulee pitämään myös pari ruoanlaittokurssia, joissa pienehköt ryhmät workshoposallistujia saavat perehtyä ruoanlaittoon, jossa käytetään lakritsia ainesosana.

Lakritsiruoka workshop – Kokeile lakritsin käyttöä ruoanlaitossa lakritsikokki Douglas Spiikin johdolla. Molekyyligastronomiaan erikoistunut Douglas Spiik valittiin vuonna 2014 Master chef of the world society – yhdistykseen. Workshopissa valmistetaan lakritsilla graavattu entrecote hapatetuilla syysvihanneksilla ja lakritsiemulsiolla. Workshop pidetään ruotsiksi/englanniksi. Lauantaina 14.11. klo 11, 12.30, 16 ja sunnuntaina 15.11. klo 11, 13.30.

Luento - Douglas Spiik pitää myös inspiroivan luennon gastronomiasta ja kokkaa livenä festivaalinäyttämöllä lauantaina klo 14.30 ja sunnuntaina klo 13 ja klo 15.

Ohjelma löytyy koko laajuudessaan verkkosivultamme www.lakritsifestivaalit.com

• douglas spiik
  • lakritsiruoka
  • lakritsifestivaalit

Lakritsifestivaalista
Tukholmassa ja Helsingissä vuosittain järjestettävien Lakritsifestivaalien tavoitteena on levittää lakritsin ilosanomaa, luoda yhteisöllisyyttä ja jakaa tietoa. Tukholmassa tapahtuma on järjestetty vuodesta 2009 alkaen ja tänä vuonna se keräsi 11 000 kävijää Ericsson Globen Annexiin. 14. – 15.marraskuuta on Suomen toisen Lakritsi- ja salmiakkifestivaalin vuoro Helsingin Wanhassa Satamassa. Viime vuoden tapahtuma keräsi 1500 kävijää yhden päivän aikana. Festivaalin pääsponsorina toimii toistamiseen Fazer.

Liitetyt tapahtumat