Muista kuvateksti! Älä unohda SEO:ta.

10 vinkkiä: Näin menestyt Uutishuoneessa, osa 2/2

Miten rakentaa tehokas lehdistötiedote? Kuinka toimia kohdeyleisön kanssa – ja löytää sopivia toimittajia? Jon Krassel ja Tommy Palomäki vastaavat useimpiin Uutishuoneesta esitettyihin kysymyksiin. Tässä 10 vinkkiä menestykseen!

Unohda tilastot

Näyttökertojen, avausprosenttien ja muiden lukujen mittaaminen voi tuntua tärkeältä sisältöä luodessa – mutta Jonin ja Tommyn mukaan numerot ovat toissijaisia varsinkin silloin, mikäli sinulla ei ole PR-suunnitelmaa.

“Unohda KPI-tilastot. Niillä ei ole merkitystä, mikäli sinulla ei ole strategiaa”, Tommy täsmentää. Jon pukee asian näin sanoiksi: “Strategiasi voi olla se, että julkaiset kerran päivässä, viikossa tai kuukaudessa. Mutta numeroiden seuraaminen on turhaa, jos et tiedä, mitä haluat saavuttaa”.

“Työskentele yhdessä Customer Success Managerisi kanssa – täällä Mynewsdeskillä– ja keskustelkaa siitä, miten voisit parantaa numeroitasi”, Jon rohkaisee.

Strategia on avaintekijä

Mutta kuinka usein yrityksen tulisi julkaista sisältöä pysyäkseen ajan hermolla? Vaikka maailma on täynnä sisällöntuottajia, mitään yleistä sääntöä julkaisutahtiin ei ole. Joillekin yrityksille sisällön julkaiseminen kerran kuussa on enemmän kuin tarpeeksi sopiva tahti – ja joidenkin julkaisutahti on kerran viikossa.

“Julkaisutahdin tulisi kulkea käsi kädessä PR- ja markkinointisuunnitelman kanssa”, Tommy selittää. Jonin mukaan PR-suunnitelmien lisäksi tulisi pohtia, milloin on oikeasti jotain kerrottavaa. “Julkaise kerran kuussa tai kerran viikossa, mikäli se sopii strategiaasi. Tärkeintä on julkaista silloin, kun sinulla on hyvä tarina jaettavaksi”.

Noudata suunnitelmaasi

Kun olet viimein luonut itsellesi PR-suunnitelman, noudata sitä pitkäjänteisesti – eikä vain alussa. Sisältöjen julkaisu säännöllisesti antaa parempia tuloksia kuin kaikkien tarinoiden puskeminen ulos kerralla.

“Älä julkaise tarinoita könttänä”, varoittaa Jon. “Jos sinulla on käytettävissä 12 uutista vuodessa, älä julkaise kaikkia niitä yhden kuun aikana, vaan mieluummin kerran kuukaudessa. Tämä auttaa sinua myös parantamaan sijoitustasi SEO-listauksissa”.

Noudata siis strategiaasi – viesti selkeästi ja ole kärsivällinen odottaessasi tuloksia. Älä myöskään odota ihmeitä, mikäli julkaiset ensimmäisen lehdistötiedotteen. Menestys ei usein tapahdu yhdessä yössä.

Johdonmukaisuus on valttia

Nykyään yritysten on helpompaa kuin koskaan tavoittaa kohdeyleisöään, kun erilaiset mediat ja sosiaaliset kanavat ovat kaikkien ulottuvilla. Mutta ilman huolellisesti suunniteltua viestintästrategiaa riskinä on, että viestintäsi antaa sekavan vaikutelman.

“Pidä huoli siitä, että kaikki viestintäkanavasi ovat linjassa toistensa kanssa”, Tommy valottaa. “Jos jokainen kanavasi viestittää asioista eri tavalla, tuloksena on sotku, joka jättää kohdeyleisön hämmennyksen valtaan”.

SoMe, SEO

Ole SEO-ystävällinen

Kuten sinäkin, myös toimittajat käyttävät Googlea etsiäkseen uusia ideoita.

Jotta tekisit lehdistötiedotteestasi SEO-ystävällisemmän, lisää otsikkoon, yhteenvetoon ja jopa kuvatekstiin julkaisusi aiheeseen sopivia avainsanoja. Näin lehdistötiedotteesi saa paremman SEO-rankingin ja parannat mahdollisuuksiasi näkyä ensimmäisten joukossa hakukonetuloksissa, kun toimittajat etsivät aiheesi mukaista tietoa.

Tiesitkö myös, että kuvien nimeäminen parantaa SEO:ta? Kuvat eivät vain syvennä uutista, vaan ne antavat myös kaivattua lisätietoa toimittajille. Kuvien avulla sinulla on myös mahdollisuus parantaa SEO:tasi entisestään!

“Muista nimetä kuvat käyttäjäystävällisesti”, Tommy painottaa asiasta, joka turhan monelta unohtuu. “Jos kuvan nimi on ‘JPGE_5729.jpg’ se ei kerro mitään uutta tietoa toimittajille”. Kuvan nimeä käytetään Mynewsdeskissä myös ‘ALT-text’:inä sekä WEB-selainten puheentunnistuksessa, sekä myös hakukoneihauissa, jos kuva on julkaistu Uutishuoneeseen.

Pyydä apua

Kun otat nämä vinkit käyttöön, saavutat varmasti tuloksia Uutishuoneessa! Ja muista – apua voi pyytää aina, kun sitä tarvitsee. “Uskon oikeasti, että voimme auttaa ihmisiä PR:ssä - ja tehdä viestinnästä entistä tehokkaampaa”, Jon kertoo.

Yhteenveto

• Valitse toimittajat sisällön perusteella
  • Ole johdonmukainen tarinankerronnassasi
  • Noudata viestintästrategiaa
  • Muista lisämateriaali

Lataa ilmainen “How to write a press release” (in English)-malli täältä.

Jos sinulla on kysyttävää, ole rohkeasti yhteydessä!

Teksti: Ilkka Olavi

Mynewsdesk Suomi

Customer Success Team Mynewsdesk LinkedIn

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.