Scania lanseeraa uuden rivimoottorialustan

Scania lanseeraa uuden rivimoottorialustan

Scanian seuraavan sukupolven rivimoottorijärjestelmä asettaa uuden standardin polttoainetehokkuudelle, sillä sen tehotiheys on suuri, käyttöikä on huomattavasti pidempi ja CO2-päästöt ovat merkittävästi parantuneet.

Vuosikymmenen innovoinnin ja suunnittelun jälkeen Scanian uusi moottorialusta on valmis. "Tämä on kaikkien aikojen polttoainetehokkain moottorimme, jossa on enemmän vääntöä, enemmän tehoa ja jopa 50 prosenttia pidempi perusmoottorin käyttöikä. Se muuttaa teollisuuden voimaratkaisujen maailmaa", Scania Power Solutions -liiketoiminnan johtaja ja varatoimitusjohtaja Joel Granath sanoo. Parannettu kaasunvaihtojärjestelmä, vähentynyt sisäinen kitka ja turboahtimen tehokkuuden parantuminen vaikuttavat kaikki myönteisesti polttoainetehokkuuteen. 13-litraisen moottorin osalta tämä tarkoittaa jopa seitsemän prosentin parannusta polttoaineenkulutuksessa verrattuna nykyiseen sukupolveen samalla teholla. Tämä tarkoittaa sitä, että neljää litraa dieselöljyä säästyy moottorituntia kohden täydellä kuormituksella.

Niin kauan kuin polttomoottoreita käytetään, niiden ilmastovaikutuksia olisi parannettava. Alustan suorituskyky ja luotettavuus ovat samat kuin asiakkaat ovat tottuneet Scanialta, mutta sen CO2-päästöt ovat pienemmät. "Haluamme edistää vastuullisempaa tulevaisuutta, ja johtava asemamme kuorma-autojen ja linja-autojen alalla ulottuu nyt myös teollisuuteen." Se täyttää myös lainsäädännön muutosten vaatimukset, ja se on yhteensopiva biodieselseosten ja HVO:n kanssa.

Uusi moottorialusta on rakennettu huipputeknologian avulla, ja lisäarvon tuottaminen asiakkaiden toiminnalle on ollut tärkeintä. Peruskorjausten välinen aika on esimerkiksi jopa 25 000 tuntia. Joitakin uusista design-ominaisuuksista ovat parannettu jäähdytys, jäykempi moottorilohko ja sylinterikansi sekä vankempi jakopyörästö ja optimaalinen pyörästön vaihteiston lujuus.

"Koko uuden alustan kehitystyön ajan ajatuksenamme on ollut helpottaa siirtymää asiakkaillemme ja samalla vaikuttaa myönteisesti polttoainetehokkuuteen ja tuotteen suorituskykyyn", Scanian Power Solutions -liiketoiminnan tuotejohtaja Henrik Nilsson sanoo.

Tietoa:
13-litraisen moottorin tehoalue on 368–450 kW, ja se tuottaa jopa 11 prosenttia enemmän tehoa ja 21 prosenttia enemmän vääntöä kuin nykyinen sukupolvi. 11-litraisen moottorin teho vaihtelee 202 kW:sta 368 kW:iin.

Lisätietoja saat seuraavilta henkilöiltä:

Henrik Nilsson, tuotejohtaja, Power Solutions, Scania
Sähköposti: henrik.nilsson@scania.com